FORMATION OF RESILIENCE, ASSERTIVENESS AND HUMANISTIC VALUES IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF MEDICAL STUDENTS IN VOLUNTEER ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-313-319Keywords:
assertiveness, resilience, humanistic values, medical students, professional development, volunteeringAbstract
Abstract. The article is devoted to the analysis of the process of formation of resilience, assertiveness and humanistic values in medical students through participation in volunteer activities. The study focuses on the significance of these psychological qualities for future medical workers, as well as on how volunteering becomes an important element of their professional development. The paper examines in detail the role of resilience as the ability to recover and adapt after stressful situations, which is an integral part of the professional activities of doctors. Particular attention is paid to the development of assertive behavior, which ensures effective communication, establishing healthy boundaries in interaction with patients and colleagues, thus contributing to the development of professional confidence and communicative competence of students. Humanistic values, such as empathy, altruism, compassion, which are integral features of the medical profession, are formed through participation in volunteer programs, where students have the opportunity to work directly with people in need of help. Volunteering, due to its focus on social assistance and support, creates conditions for the development of these values and gives students the opportunity to feel the importance of their profession not only as a functional, but also as a humanistic one. The scientific work emphasizes the need to integrate volunteering into the curricula of medical universities, since this experience forms important psychological qualities that contribute to high professional efficiency, emotional and psychological health of doctors, and also improve their ability to cope with professional challenges and stresses. It is concluded that participation in volunteer programs is an important component of professional development, as it allows students to develop the traits and skills necessary for successful medical practice.
Downloads
References
Афанасенко, Л., Мартинюк, І., Омельченко, Л., Шамне, А., Шмаргун, В., & Яшник, С. (2018). Психологія стресостійкості студентської молоді (В. Шмаргун, Ред.). Київ : Видавничий центр НУБіП України.
Брик, Я. А., Говорун, Н. В., Дементьєв, В. В., Лащук, О. М., Мельник, О. В., Потій, О. В., Скитьова, Г. С., & Тищенко, М. П. (2016). Школа волонтерів: Навчальний посібник (Г. С. Скитьова, Ред.). Київ.
Калька, Н. (2023). Особливості екзистенції життя у здобувачів вищої освіти: якісний аналіз результатів дослідження. Габітус, 56, 75-79.
Камінська, І. П., & Сторожук, Х. В. (2024). Асертивність майбутніх медиків як фактор успішної професійної діяльності. Медицина та фармація: освітні дискурси, 1, 10-16.
Коломієць, Л. І., Глиздова, А. Ю., & Узвенчук, В. С. (2017). Психологічні особливості мотивації волонтерської діяльності. Психологічний часопис, 5 (9), 79-91.
Костюченко, О. В. (2013). Перцептивні основи образу світу у студентів: Київ : НПП «Інтерсервіс», 444.
Костюченко, О. В., Бриль, М. М. (2020). Психолінгвістичні особливості виявлення ціннісних орієнтацій студентів засобами метафори. Psychological journal. Scientific Review, 6. Issue 8(40), 9-24.
Костюченко, О. В., Бриль, М. М. (2022). Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Прикладна психологія. Професійна й організаційна психологія, 33 (72), 2. 43-51.
Некрасова, А. (2023). Особливості асертивності студентів із різними рівнями емоційного інтелекту (Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавр зі спеціальності 053 Психологія). Сумський державний університет.
Помиткін, Е. О. (2005). Психологія духовного розвитку особистості: Монографія. К. : Наш час, 280.
Семез, А. А., Мельничук, С. К. (2019). Асертивність як умова ефективності професійної адаптації майбутніх соціальних працівників. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 180, 112-117.
Шевченко, Г., Варіна, С. (2022). Формування асертивної поведінки здобувачів як предиктор інтеграції в європейський освітній простір. Вісник Львівського університету. Серія: Психологічні науки, 1, 137-143.
Ben Cherifa, D., Saguem, B. N., Chelbi, S., Braham, A., Ben Nasr, S., Ben Saad, H. (2022). Predictors of assertive behaviors among a sample of first-year Tunisian medical students. Libyan J Med.
Halian, I. M. (2022). Value contradictions in personal axiogenesis. Insight: the psychological dimensions of society, 7, 11-23. DOI: 10.32999/2663-970X/2022-7-2
Karpenko, Z. (2021). Axiological Personology in Ukraine. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.