DISTRIBUTION AS A SPECIAL TYPE OF ECONOMIC ACTIVITY OF ENTERPRISES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-66-74

Keywords:

economic activity, distributors, trade and intermediary structures, efficiency, economic condition

Abstract

The article is devoted to the study of distribution as a special type of economic activity of enterprises. A theoretical generalization of the peculiarities of trade and intermediary activity was carried out. It was established that the complications of commercial operations in the conditions of war, on the one hand, objectively require the accelerated formation of the institution of distribution as an element of the commodity market infrastructure, and on the other hand, to improve the regulatory framework, increase the professional qualifications of intermediaries.Considerable attention is paid to the study of the functional characteristics of trade and intermediary structures. Using the method of comparisons, the types of sellers and the content of their activities were analyzed. It was concluded that distributors work directly with manufacturers and purchase goods at a special price. The role and place of distributors among other possible participants of the defined target market is determined. It was established that, despite the fact that retailers and dealers, in particular, resellers, work directly with the final consumers of products - buyers, they are not mandatory participants in this chain. Based on this, it was concluded that distribution is a special type of entrepreneurial activity on the market of goods and services. The characteristic features of distribution activity have been investigated and revealed. The principles of the work of trade and intermediary structures as an independent and specific type of activity are determined. Based on this, the functions of distribution companies, which are the basis of trade and intermediary activities and depend on the type and nature of their operations, are considered. This approach made it possible to establish that the listed functions have the same properties, three of which can be identified in general. The economic and legal essence of conflicts between the participants of the trade market was studied using the systematic method. This made it possible to streamline the causes that may arise between distribution companies and other market participants. The necessity of conducting an analysis of economic indicators, which can be used to determine the effectiveness of distribution services based on their quality characteristics, has been established. It is proposed to use a complementary approach to establish mutually beneficial relations between producers, distribution companies and consumers. It is recommended to study the methods of assessing the economic and marketing efficiency of the activities of distributors in the conditions of the corresponding stage of their operation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Melnichenko, KROK University

Postgraduate student, KROK University, Kyiv

References

Балабан, П.Ю. (2015). Комерційна діяльність : підручник. Харків : Світ книг. Доступ через: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/2851

Біловодська, О.А., & Сигида, Л.О. (2018). Маркетинг торгово-посередницької діяльності. Доступ через: https://core.ac.uk/download/pdf/231766345.pdf

Гусарєв, С.Д. (2005). Юридична деонтологія. Основи юридичної діяльності : навчальний посібник / С.Д. Гусарєв, О.Д. Тихомиров. Київ : Знання. Доступ через: http://www.info-library.com.ua/books-book-157.html

Державний класифікатор продукції та послуг (2010). Доступ через: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v457a609-10#Text

Казарян, Г.Г. (2012). Оцінка ефективності посередницьких операцій (агентських відносин). Вісник ЖДТУ, 2(60), 40-42. Доступ через: http://ven.ztu.edu.ua/article/view/45585

Курило, М.П., Завальний, В.М., & Завальний, М.В. (2011). Комерційне право. Суми : Університетська книга. Доступ через: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe

Natsir, C. (2022). Distribution: definition, types, stages, and examples. Доступ через: https://www.hashmicro.com/blog/distribution-definition/

Оsvita.ua (2011). Торгівельно-посередницька діяльність: сутність, функції, види та проблеми. Доступ через: https://osvita.ua/vnz/reports/econom_pidpr/18105/

Pylypenko, O., Matviienko, H., Putintsev, A., Vlasenko, I. & Onyshchuk, N. (2022). Government tax policy in the digital economy. Cuestiones Políticas, 40(72). DOI: https://doi.org/10.46398/cuestpol.4072.15

RemOnline (2024). Дистрибуція як бізнес. Як стати дистриб’ютором? Доступ через: https://remonline.ua/blog/distributing/

Рокоча, В.В., Одягайло, Б.М., Терехов, В.І., & Філатов, С.А. (2020). Посередницька діяльність на світових товарних ринках: навчальний посібник; під загальною ред. В.В. Рокочої. Київ: ВНЗ Університет економіки та права «КРОК». Доступ через: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/navchalni-posibniki/rokocha_0008.pdf

Румик, І.І. (2020). Продовольча безпека держави: питання теорії, методології, практики : монографія. Київ: ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК». DOI: https://doi.org/10.31732/FS

Румик, І. & Пижьянов, С. (2022). Економічні підходи до функціонування системи маркетингу на промислових підприємствах. Вчені записки Університету «КРОК», 4(68), 9-19. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-9-19

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони : ратифікована ЗУ № 1678-VII від 16.09.2014 (у редакції від 30.11.2023). Доступ через: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text

Henderson, J.V., Squires, T., Storeygard, A., & Weil, D. (2018). The Global Distribution of Economic Activity: Nature, History, and the Role of Trade. The Quarterly Journal of Economics, 133(1). https://doi.org/10.1093/qje/qjx030

Published

2024-03-30

How to Cite

Melnichenko, I. (2024). DISTRIBUTION AS A SPECIAL TYPE OF ECONOMIC ACTIVITY OF ENTERPRISES. Science Notes of KROK University, (1(73), 66–74. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-66-74