NICHE TOURISM AS A FACTOR OF ACTIVATION OF REGIONAL TOURISM IN UKRAINE

Authors

  • Ganna Uvarova «KROK» University
  • Lyudmila Melko «KROK» University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-154-162

Keywords:

regional tourism, niche tourism, kinds of tourism, recreational-tourism potential, creative industry

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of inner regional tourism activation through the development of niche tourism. The purpose of this study is to identify opportunities for the development of niche tourism in the regions of Ukraine on the basis of existing recreational and tourist potential and creative industry to intensify the domestic tourist flow and strengthen the economic position of regional tourism. Analysis of the existing methodological approaches to the nature of niche tourism resulted in its original definition. Niche tourism is determined as innovative form of tourism aimed at satisfying specific needs of a group of tourists that form a certain target segment of the market – “market niche”, sufficient to create a distinct tourist product. It is found that the peculiarities of the recreational tourist potential of the region (destination), its population, infrastructure and creative industry development level play an important role in such activity implementation. Among the core peculiarities of niche tourism are the following: strong connection between supply and demand at a micro-level, a wide variety of niche tourism products that appears on the basis of differentiation of traditional kinds of mass tourism.  The niche tourism key feature is its implementability at the regional level of the country that is the shift of accent from the macro-level to the meso- and micro-level. Also, the niche tourism opportunities and threats in three groups of regions of Ukraine have been analyzed. The author has outlined the system of marketing activities to promote and activate regional tourism flow. Implementation of the propositions for niche tourism development will allow activating regional tourism, protecting interests of tourism business subjects in difficult pandemic conditions, and increasing the efficiency and competitiveness of regional tourism in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ganna Uvarova, «KROK» University

Ph.D. (Pedagogical), аssociate рrofessor, аssociate рrofessor of tourism department

Lyudmila Melko, «KROK» University

Ph.D. (Pedagogical), Associate Professor, head of tourism department

References

Туристична діяльність України у 2019 році. URL: ttp://www.ukrstat.gov.ua/

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua

Шинкаренко І. Туризм України: народжений кризою. URL: https://strategi.com.ua/event/turyzm-v-ukraini-narodzhenyy-koronavirusom/.

Novelli M. Niche Tourism: Contemporary issues, trends and cases / Marina Novelli (Ed.). Oxford and Burlington : Elsevier Butterworth Heinemann, 2005.

Developing a Niche Tourism Market. Database for the Caribbean. 20 Niche Market Profiles. For: Caribbean Tourism Organisation. From: Acorn Consulting Partnership Ltd. 2008.

Zotic, V., Alexandru, D. E., Dezsi, S. Debate on Tourism in Postmodernism and Beyond, The Business of Tourism, 13, June 2014, 79–93.

Papathanassis A. (Ed.). The Long Tail of Tourism. Holiday Niches and their Impact on Mainstream Tourism. Wiesbaden, Gabler, 2011. 220 p.

Андрєєва Г. П., Коваль П. Ф. Теоретичні засади спеціалізованого туризму. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 7. С. 90–94.

Дутчак С. В., Дутчак М. В. Деякі аспекти виділення сегментів спеціалізованого туризму та їх стан на території Чернівецької області. Туристсько-краєзнавчі дослідження. 1999. Вип. 2. С. 123–136.

Устименко Л. М. Історико-суспільні аспекти розвитку спеціалізованого туризму. Питання культурології. 2013. №29. C. 138–145.

Лозинський Р., Кучинська І. Спеціалізований (нішевий) туризм: розвиток концепції в українській і зарубіжній науковій літературі. Вісник Львівського університету. Серія географічна. 2018. Вип. 52. С. 170-182.

Кальченко О. М. Теоретичні аспекти інноваційної діяльності підприємств туристичної галузі. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. 2011. №4 (54). С. 147-155.

Ефективність використання потенціалу сектору комерційних послуг у забезпеченні соціально-економічного зростання регіонів України: наукова доповідь /наук. ред. М.І. Мельник. Серія «Проблеми регіонального розвитку». Львів, 2020. С.83-92.

Моісєєва Н. І. Маркетинг як інструментарій управління інноваційним розвитком туристичної сфери регіону. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 34. С. 220-222.

Published

2021-03-02

How to Cite

Uvarova, G., & Melko, L. (2021). NICHE TOURISM AS A FACTOR OF ACTIVATION OF REGIONAL TOURISM IN UKRAINE. Science Notes of KROK University, (1 (61), 154–162. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-154-162

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing