ANALYSIS OF THE STATE OF DIGITALIZATION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-60-88-97Keywords:
general secondary education institution, digitization, governance, the teacher, distance education, COVID-19 pandemicAbstract
The global pandemic COVID-19 has become a kind of test of the level of digitalization of each country, having a special impact on assessing the state of digitalization of educational institutions. That is why the aim of the article was to analyze the state of digitalization of general secondary education institutions in Ukraine. Based on statistical and graphical methods, as well as analysis and synthesis, methods of comparison and generalization, it was found that a significant number of teachers in their work encountered technical problems (preparation, download of teaching materials), lack of experience in organizing distance learning, namely in working with digital resources in quarantine (45%), and 99% of teachers said that they are engaged in self-education on a daily basis. Based on the analysis of statistical reports, it was found that the vast majority of general secondary education institutions have problems connecting to high-speed Internet, which leads to technical problems in conducting classes. It has been found that in recent years there has been a slight increase in the number of computers connected to the Internet by 5.4% (up to 72.4%). The number of computers per student, which lags far behind world standards in Ukraine, is also a matter of concern. To address these issues, proposals were made to improve the digitalization of general secondary education institutions in Ukraine by updating, regulating and developing the regulatory framework for the creation of a digital educational space; providing educational institutions with quality Internet throughout Ukraine; updating and replenishing the "park" of computer equipment in educational institutions on the basis of established standards and using a formulaic approach; development of necessary software and interactive content. The proposed measures will help raise the level of digitalization of general secondary education institutions in Ukraine to world standards.
Downloads
References
Богданова Н. Проблема інформатизації і соціалізації освіти. Вища освіта України. 2009. № 2. С. 83–89.
Кремень В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті і формування інформаційного суспільства. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2006. № 6. С. 5-9.
Лапшина І. С. Адаптивні підходи до моделювання освітніх процесів у системі дистанційного навчання. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2012. № 6. С. 42–47.
Адамова І. З., Кучерява Д. В. Дистанційна освіта: стан та проблеми. Вісник Чернівецького торговельно-економічного ініверситету. Економічні науки. 2013. Вип. 1. С. 361-364. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2013_1_63.
Власенко І. Г. Впровадження дистанційного навчання – вимога сучасності. URL : http://www.vtei.com.ua/images/VN/31_03.pdf.
Кузіков Б. О. Підходи до оцінки ефективності адаптивної системи дистанційного навчання. Вісник Сумського державного університету. Серія: Технічні науки. 2013. № 3. С. 67-74. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VSU_tekh_2013_3_11.
Ліщинська Л. Б. Використання інноваційних і традиційних технологій навчання у внз в умовах інформатизації освіти. URL : http://www.vtei.com.ua/images/VN/31_03.pdf.
Олексієвець Д. Переваги та недоліки дистанційного навчання. Директор школи, ліцею, гімназії. 2013. № 3. С. 88-90. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/dslg_2013_3_13.
Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/.
Рамкові настанови щодо відповіді освіти на пандемію COVID-19 у 2020 році. URL: http://naps.gov.ua/uploads/files/press/2020/Framework-guide_V1(COVID-19_ua).pdf.
Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf.