MANAGEMENT OF EDUCATIONAL BUSINESS PROCESSES IN THE CONDITION OF ECONOMIC CRISIS
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-60-134-141Keywords:
management, education, business process, private higher education institution, economic riskAbstract
This article discusses the possibilities of pedagogical management to regulate the business processes of a private higher education institution in an economic crisis. The purpose of the article is to characterize the features of management of educational business processes in the economic crisis, which will provide an opportunity to develop practical recommendations for improving the pedagogical management of private higher education institutions. It is determined that in the field of education business processes are interrelated educational activities of research and teaching staff, which are aimed at implementing educational standards and training programs to train quality future professionals in a particular field of work. Based on the analysis of scientific works and analysis of economic activity of private higher education institutions of Kirovohrad region, the business processes that exist in private higher education were identified: managerial; educational and pedagogical; scientific and applied business processes; auxiliary. The essence and classification of economic risks for a private higher education institution are given. The necessity of improving the management of educational business processes in the conditions of economic crisis is proved. The stages of the anti-crisis management process are identified and characterized. Negative economic factors that affect the economic activity of a private higher education institution are identified: external - which do not depend on the activities of the organization; internal, which arise within the organization. Proposed to influence the factors of the internal environment: implementation of the economic security management system (ISO 22301: 2012; ISO 22320: 2011; ISO 31000: 2009), quality management system (ISO 9001), labor protection measures (DSTU 2293-99), information security (ISO / IEC TR 27016: 2014) and business process technologies (IDEF 0 method, SADT methodology). Conclusions are made and practical recommendations on development of directions of management of educational business processes in the conditions of economic crisis for private higher educational institutions are given: development of the program of anti-crisis management and forecasting of economic risks; insurance of movable and immovable property, financial risks, life and health of teachers; outsourcing certain activities, if it causes losses; improvement of information security tools; protection of scientific works and scientific and technical showdowns, inventions; fight against corruption; introduction of the concept of pedagogical management; introduction of new methods and technologies of business process management. Perspective directions of further researches on this problem are defined.
Downloads
References
Шліхта Г. О. Класифікація бізнес-процесів в освітніх установах. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2018. Вип. 3. С. 107-114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDUP_2018_3_19.
Байбакова О. Сучасні погляди на педагогічний менеджмент. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2011. Вип. 23. С. 13-16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2011_23_6.
Командровська В. Є., Морозенко О. Ю. Бізнес-процеси підприємства: сутність та методи удосконалення. Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. 2011. Випуск 30. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppei/2011_30/Moroz.pdf
Лунячек В. Е. Педагогічний менеджмент : навчальний посібник. 2-е вид., випр. Харків : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2015. 512 с.
Гадецька З. М., Холопова М. О. Моделювання бізнес-процесів діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2016. № 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_5_12.
Чернобай Л. І., Дума О. І. Бізнес-процеси підприємства: класифікація та структурно-ієрархічна модель. Економічний аналіз. 2015. Т. 22, № 2. С. 171-182. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2015_22(2)_25.
Мухін В. Є., Корнага Я. І., Бойко Є. О. Формалізація та моделювання бізнес-процесів у задачах управління вищими навчальними закладами освіти. Науковий вісник НЛТУ України. 2016. Вип. 26.4. С. 391-397. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2016_26.
Теребух А. А., Ільницька-Гикавчук Г. Я., Макар О. П. Удосконалення управління бізнес-процесами на підприємствах України. Науковий вісник НЛТУ України. 2015. Вип. 25.7. С. 66-70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2015_25.
Фучеджи В. І. Особливості антикризового управління підприємством. Вісник соціально-економічних досліджень. 2010. № 38. С. 361-366.
Гайдарулы Е., Мынжасаров Р. И. Управления предприятием в условиях риска и неопределенности внешней среды. Молодой ученый. Рубрика: Экономика и управление. 2016. № 13 (117). С. 393-398. URL: https://moluch.ru/archive/117/31455/.
Бойко Д. І., Лузанова М. М. Антикризове управління діяльністю торгівельного підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2013. Вип. 42. С. 361-364. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2013_42_57.
Федорова А. Э., Токарева Ю. А. Антикризисное управление персоналом организации : учеб. пособие. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2017. 164 с.
Маховка В. М. Процес, методи та функції антикризового управління на підприємстві. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія : Економічні науки. 2012. № 1. С. 219-225. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2012_1_43.
Зверук Л. А., Давиденко Н. М. Антикризове управління підприємством в умовах інноваційного розвитку. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. 2017. № 1(2). С. 69-75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mnj_2017_1(2)_16.