PERSONNEL MARKETING IN COMPANY’S COMPENSATION POLICY

Authors

  • О. Bielova «KROK» University
  • І. Petrova «KROK» University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-60-115-120

Keywords:

marketing, personnel marketing, motivation, employee compensation package, compensation policy

Abstract

This article is devoted to the study of the peculiarities of the formation of the compensation policy of the modern enterprise and the role of personnel marketing in its formation. The terms "personnel marketing" and "compensation policy" are defined. Personnel marketing is defined as a type of management activities aimed at long-term provision of the organization with human resources that form the strategic potential that is necessary to achieve its specific target priorities. Compensation policy is defined as a system of external incentives that encourage the employee to get a result that satisfies both the employee and the company. It is also proposed to consider the employees of the enterprise as an "internal consumer", which allows to update the relevance of the application and development of internal marketing, and in particular personnel marketing. The main motivators and demotivators that influence the behavior of the employee in building an effective system of personnel marketing in the compensation policy of the enterprise are identified. The influence of motivators and demotivators on the needs of employees is graphically presented and the specifics of this influence on the effectiveness of staff marketing in the compensation policy of the company are analyzed. Features, advantages and disadvantages of creating a compensation policy at a modern enterprise are analyzed. Specific examples of optimization of personnel marketing in modern enterprises are given. The key elements of the compensation policy that affect the efficiency of a modern enterprise are highlighted. The list of principles of construction of effective compensation policy at the modern enterprise (which includes: openness, flexibility, complexity, stability, system, efficiency, etc.) is formed and features of their application are analyzed. The relevance of further research in the field of personnel marketing in the compensation policy of the enterprise is argued.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

О. Bielova, «KROK» University

Ph.D. (Economics), associate professor, associate professor at marketing and behavioral economics department

І. Petrova, «KROK» University

Doctor of sciences (Economics), professor, head of marketing and behavioral economics department

References

Бєлова О. І. Теоретичні аспекти формування мотиваційного механізму стратегічного управління торговельними мережами. Інноваційна економіка, 2012, №10, [36], С. 109-115.

Бєлова О. І. Методологічний підхід до формування змісту та структури мотиваційного механізму стратегічного управління торговельними мережами. Бізнес-інформ. № БИ-2-2013, С. 155-163.

Бєлова О. І. Формування тривимірної матриці станів мотиваційного механізму стратегічного управління торговельними мережами. Економіст, 2013, № 2, С. 52-57.

Петрова І. Л., Бєлова О. І. Мотивування стратегічної активності підприємств. Вчені записки Університету «КРОК», 2016. Вип. 43. С. 119-128.

Петрова І. Л., Бєлова О. І. Мотиваційна стратегія в підвищенні конкурентоспроможності підприємства торгівлі. Бізнес-інформ. 2015. №10, с. 424-429.

Петрова І. Л. Стратегічне управління людськими ресурсами: навч. посіб. Київ, КНЕУ, 2013, 466 с.

Петрова І.Л., Шпильова Т.І., Сисоліна Н.П. Інноваційна діяльність: стимули та перешкоди: монографія. Київ, Дорадо, 2010. 320 с.

Петрова И. Л. Маркетинг персонала как инструмент рынка труда. Актуальные проблемы развития экономики и образования : сб. материалов междун. научно-практ. конф. Под общ. ред. Шарифзода М.М., Раджабова Р.К. «Ирфон», Душанбе. 2016. 572 стр. C. 124-127.

Петрова І. Л. Маркетингові інновації в управлінні персоналом. Соціально-трудова сфера в координатах нової економіки та глобальної соціоекономічної реальності: виклики, шляхи розвитку: зб. тез доповідей учасників Міжнар. наук.-практ. конф. 11-12 лист. 2020 р. КНЕУ, Київ. 2020. С. 220- 223.

Решетнікова І. Л. Внутрішній маркетинг у системі маркетингу підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 1. С. 45-55. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2015_1_6.

Цимбалюк С. О. Бренд роботодавця: методологія дослідження та практика формування: монографія. Київ, КНЕУ, 2018. 227 с.

Головченко А. 20 практичних ідей як додати правдивості корпоративним цінностям. URL : https://executives.com.ua/korporatyvni-tsinnosti-20-idei-yak-dodaty-yim-pravdyvosti/.

Downloads

Published

2020-12-25

How to Cite

Bielova О., & Petrova І. (2020). PERSONNEL MARKETING IN COMPANY’S COMPENSATION POLICY. Science Notes of KROK University, (4 (60), 115–120. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-60-115-120

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing