SOME THEORETICAL ASPECTS OF CORPORATE KNOWLEDGE MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION

Authors

  • О. Shapoval Private higher educational institution "Higher educational institution"“Interregional academy of personnel management "

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-59-82-88

Keywords:

information, knowledge, knowledge management, higher education, higher educational institution, educational process, management

Abstract

The article is devoted to the peculiarities of understanding knowledge as an object and knowledge management as a process in the field of higher education. The aim of the study is to analyze theoretical approaches to the definitions of "knowledge" and "knowledge management" in the context of the study of knowledge management in higher education. It was been analysis of existing approaches to understanding the definitions of "knowledge", "knowledge management" among domestic and foreign researchers. It is found that in the broadest sense of "knowledge" is considered as all the information received by man during his life, both directly from the outside world (through the senses) and in the process of mental activity of man himself. Under the management of knowledge in higher education, it is proposed to understand the purposeful and systematic management activities to ensure the effective acquisition, transfer and use of knowledge during the educational process and research activities of higher education. Such management activities include the development of methods, procedures, standards, identification of sources, the creation of tools for finding, obtaining, disseminating, evaluating, storing, transferring and transforming knowledge as necessary elements of the intellectual capital of higher education. Among other things, it was found that the collection of information, its generalization, systematization and adaptation of knowledge generated by scientists to the perception of students (students) and their transfer to these students (students) is a key component of the educational process, and knowledge itself - the strategic resource have been. It has been suggested that improving the efficiency of knowledge management may be an effective measure to increase the popularity of domestic higher education institutions, which will help reduce the number of entrants abroad. Because the main reason for the emigration of applicants is the significant competitive advantages of European universities, compared to Ukrainian. Priority sources of knowledge in higher education institute should be research and teaching in all its forms. Therefore, in corporate terms, information and research activities of higher education institutions should focus on the production and sale of patents, licenses, know-how.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

О. Shapoval, Private higher educational institution "Higher educational institution"“Interregional academy of personnel management "

postgraduate student

References

Знання. Академічний тлумачний словник (1970-1980). URL : http://sum.in.ua/s/znannja#:~:text=%D0%A2%D0%BB%D1%83%D0%BC%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%2C%20%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%C2%AB%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%C2%BB,%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE%2D%2C%20%D1%89%D0%BE%2D%D0%BD%D0%B5%D0%B1%D1%83%D0%B4%D1%8C.

Definition of knowledge. Webster dicstionary. URL : https://www.merriam-webster.com/dictionary/knowledge.

Горський В. С., Немиря Г. К., Погребняк В. А. Сучасні системи вищої освіти: порівняння для України. Київ : Видавничий дім «КМ Академія», 2009. С. 36-55.

Друкер П. Ф. Задачи менеджмента в ХХІ веке : уч. пос. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2000. 272 с.

Малюкіна А. О. Теоретичні аспекти знань та їх класифікація. Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика. Економіка і регіон. 2014. № 3 (46). С. 62-66.

Слободян О., Стадний Є. Українські студенти за кордоном: скільки та чому? 13 грудня 2016. URL : https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-ta-chomu.

Українське студентство в Польщі: політики залучення, інтеграції та мотивація і плани студентства. URL : https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainski-studenty-v-polshchi-polityky-zaluchennia-intehratsii-ta-motyvatsiia-i-plany-studentiv.

Nagornyak T. L., Pachos Yu. V. Міграція українців до Польщі як наслідок державної політики. Політичне життя. 2018. № 3. URL : https://jpl.donnu.edu.ua/issue/view/180.

Karl M. WIIG. Knowledge Management: An introduction and Perspective. The journal of Knowledge Management. 1997. Vol.1. N1.

Мойсеєнко І. П. Системи управління знаннями в умовах постіндустріальної економіки. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". 2004. № 507. С. 151–157.

Брукинг Э. Интеллектуальный капитал / Под ред. Л. Н. Ковалик. СПб., 2001.

Поляков М. В. Управління знаннями у міжнародних компаніях: теоретико-методологічні засади, основні напрями та механізм. Ефективна економіка. 2017. № 7. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5690.

Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С., Ілляшенко Н. С., Комарницька Г. А. Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 1. С. 231-241.

Illyashenko S. M., Shypulina Y. S. A role and task marketing of knowledge on the modern stage of economic development. Informacje i marketing w działalności organizacji : monografia / redakcja naukowa: Honorata Howaniec, Irena Szewczyk, Wieslaw Waszkielewicz. Bielsku-Białej : Wydawnictwo Naukowe Akademii TechnicznoHumanidtycznej, 2013. Рр. 205-215.

Illiashenko S. M., Shypulina Y. S., lliashenko N. S. Knowledge management as a basis for innovative development of the company. Actual Problems of Economics. 2015. № 6 (168). Рр. 173-181.

Published

2020-11-02

How to Cite

Shapoval О. (2020). SOME THEORETICAL ASPECTS OF CORPORATE KNOWLEDGE MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION. Science Notes of KROK University, (3 (59), 82–88. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-59-82-88

Issue

Section

Chapter 5. Рublic management and administration