TUTORING: ESSENTIAL FUNDAMENTALS, PRACTICE, PERSPECTIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-8-19

Keywords:

tutors, tutorial activity, tutorial accompaniment, tutoring, model of tutorial activity

Abstract

In the article investigational the issue of tutoring as innovative educationally professional technology, which today is updated in the light of reformative changes which take a place in the system of higher education of Ukraine. In the conditions of technology of integral educational process, growth of motivation for development of innovative methods of transmission, mastering and application of modern knowledges, making of necessary in new age jurisdictions, exactly institution of tutoring will be instrumental in active introduction in practice of higher education of the personality oriented studies, to opening of individually creative potential of future specialists. The analysis of theoretical sources and practices of establishments of higher education is conducted rotined growing interest to organization of activity of tutors as special category of scientifically pedagogical shots, which accompanies educational-cognitive work of students, provides development and realization them of own individual on-line tutorial, trajectory of individual educationally professional development. Effective activity of tutor is impossible without systematic versatile training of him as a teacher-specialist and teacher-methodist, teacher-research worker, teacher-organizer which is explained on productive implementation of the specific functions and creatively and responsibly behaves to the activity. The special attention in the article is spared the ground of the most successful, in opinion of author, model of tutorial activity which consists of dialectical unity of such actions: analytical and diagnostic, motivational having a special purpose, organizationally methodical, professionally semantic, control-estimating. The educationally professional program of preparation of teachers developed an author will be instrumental in successful implementation of the offered actions to the different levels of tutorial activity: productive realization of tutorial project requires combining effort administration of ZVO, scientifically pedagogical public, in relation to determination of normatively legal status of this category of pedagogical shots, them financial providing on the basis of implementation by them specific functions and individual educational-cognitive, developing-educate and research work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Н. С. Чаюн, «KROK»University

PhD (Pedagogical Sciences), associate professor of managerial of technologies department

References

Бойко А. М. Індивідуальні тьюторські завдання для самостійної роботи студентів ІІ – V курсів (інтегрований курс теорії та історії педагогіки) : навчальний посібник. Київ : Полтава, 2010. 400 с.

Гордон Э. Столетия тьюторства : учебное пособие. Ижевск, 2008. 321 с.

Деражне Ю. Л. Тьютор в открытом обучении : учеб.-метод. пособ. Москва : ДФГСЗН Моск. обл.-ти, 1998. 58 с.

Дем'яненко Н. М. Історичні витоки і сучасна модифікація тьюторства у вищій школі України. Тематичний випуск "Педагогіка вищої школи: методо- логія, теорія, технології". 2007. №2 (дод. 1). Т. 1– С. 30-33.

Дем'яненко Н. М. Система тьюторства: актуалізація ретродосвіду Великої Британії для вищої школи України. Пед. науки. 2007. Вип. 3.

Дем'яненко Н. М. Тьюторство і тьюторська технологія: навчальна програма : навч.-метод. комплекс фахової підготовки магістрів галузі знань «Освіта». Київ, 2017. Ч. ІІ. С. 160–179.

Дем'яненко Н. М. Тьюторство – технологія супроводу особистісно-професійного розвитку студентів. Історико-педагогічні студії: наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2008. Вип. 2. С. 106–116.

Дем'яненко Н. М. Тьюторські технології у вищій школі України. Постметодика. 2007. № 6 (77). С. 15–18.

Дем'яненко Н. М. Тьюторство у вищій школі: від концептуального обґрунтування до впровадження. Освіта. 2016. № 13–14 (5708-5709). С. 6.

Жижина И. В. Организация работы тьютора в системе дополнительного профессионального образования. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6.

Жилина М. Ю. Образовательное событие: варианты прочтения. Организация тьюторского сопровождения в образовательном учреждении: содержание, нормирование и стандартизация деятельности тьютора, 2009. С. 47–51.

Жовтоніжко І. М., Бабакішієва Є. Н. Деякі відмінності використання тьютерської діяльності в системі дистанційної освіти. Педагогіка: традиції та інновації. 2017. С. 159–163.

Ковалева Т. М. Новые задачи тьюторской практики: от потенциала к ресурсу. Тьюторские практики. Сопровождение индивидуальных образовательных программ. 2009. С. 18–28.

Ковалева Т. М. О деятельности тьютора в современном образовательном учреждении. Организация тьюторского сопровождения в образовательном учреждении: содержание, нормирование и стандартизация деятельности тьютора : материалы науч.-метод. cеминара. Москва, 2009. С. 23–27.

Колосова Е. Б. Тьютор как новая педагогическая позиция : монография. Москва, 2008. 243 с.

Осадча К. Сучасні моделі підготовки педагогів до здійснення тьюторської діяльності. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2018. Вип. 1. С. 207-214.

Попова (Смолик) С. Ю. Тьютор и его компетенции в системе высшего профессионального образования. Тьюторские практики: от философии до технологи : материалы Межрегион. науч.-практ. конф. Волгоград, 2010. С. 41-48.

Челнокова Е. А. Тьюторская деятельность педагога в условиях профильного обучения : автореферат диссертации кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Нижний Новгород, 2010. 184 с.

Щедровицкий П. Г. Об исследовательской программе тьюторства. Школа и открытое образование : сб. науч. трудов по материалам Всерос. науч.-практ. тьюторской конф. Москва; Томск, 1999. С. 12–20.

Published

2020-06-05

How to Cite

Чаюн, Н. С. (2020). TUTORING: ESSENTIAL FUNDAMENTALS, PRACTICE, PERSPECTIVES. Science Notes of KROK University, (2 (58), 8–19. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-8-19

Issue

Section

Chapter 1. Economic theory and history of economic thought