ПСИХОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА В КОМАНДІ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЗАЛУЧЕНОСТІ ДО РОБОТИ В IT КОМПАНІЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-561-567

Ключові слова:

психологічна безпека, психологічна безпека в команді, залученість до роботи, IT компанії, залученість персоналу

Анотація

Успішність IT-компаній значною мірою залежить від ефективності роботи персоналу та командної взаємодії, що робить вивчення чинників залученості працівників критично важливим у контексті сучасних викликів, таких як зростання конкуренції за таланти, перехід до гібридних форматів роботи та невизначеність через воєнний стан в Україні. Психологічна безпека в команді, яка дозволяє вільно висловлювати ідеї без остраху осуду, розглядається як один із ключових факторів, що потребує теоретичного аналізу для закладення основи емпіричних досліджень, особливо в українському IT-секторі, де ця тема залишається недостатньо дослідженою. Метою роботи є вивчення взаємозв’язку між психологічною безпекою в команді та залученістю працівників до роботи в IT-компаніях України, обґрунтування її ролі у підвищенні відкритості, довіри та продуктивності в умовах сучасних викликів, а також створення теоретичної бази для адаптації методик вимірювання психологічної безпеки до локального контексту, зокрема до гібридних форматів роботи та реалій воєнного часу. Дослідження спирається на теоретичний аналіз наукової літератури, що охоплює концепції психологічної безпеки та залученості. Теоретичний аналіз підтвердив, що психологічна безпека сприяє залученості працівників через створення умов для відкритості та довіри в команді, набуваючи особливої ваги в українських IT компаніях через нестабільність ринку праці та брак адаптованих методик для її вимірювання, що підкреслює потребу в розробці стратегій підвищення залученості. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні впливу психологічної безпеки на залученість у різних галузях із акцентом на командну роботу, що сприятиме її інтеграції в управлінські стратегії та врахуванню культурних і соціальних факторів, а в IT сфері, що швидко розвивається, може покращити командну взаємодію, стимулювати інновації та підвищити ефективність бізнесу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ольга Клєсман, ННІМП ДЗВО «Університет менеджменту освіти», м. Київ

Здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти ступеня доктора філософії ННІМП ДЗВО «Університет менеджменту освіти», м. Київ

Посилання

Бондарчук, О. І. (2008). Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Науковий світ. http://umo.edu.ua/images/content/aspirantura/zabezp_discipl/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf

Бондарчук, О. І. (2017). Психологічна безпека освітнього середовища закладів загальної середньої освіти та її вплив на мотивацію інноваційної діяльності вчителів. Вісник післядипломної освіти. Серія: Соціальні та поведінкові науки, 4-5, 17–27. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vispdoso_2017_4-5_5

Карамушка, Л. М., & Дектярьова, Т. В. (2013). Дослідження змісту психологічної безпеки освітнього середовища вищих навчальних закладів. Правничий вісник Університету "КРОК", 16, 203–210. https://library.krok.edu.ua/ua/kategoriji/zhurnali/490-pravnychyi-visnyk

​​Клєсман, О. (2023). Результати дослідження щодо психологічних особливостей залученості персоналу в IT компаніях України. Наука і молодь-2023: Пріоритетні напрями глобалізаційних змін: Матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції. ДЗВО "УМО", 527–531. http://umo.edu.ua/images/content/institutes/imp/vydannya/konferenc/2023/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7_%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84_2023.pdf

Клєсман, О. (2024). Актуальність дослідження рівня психологічної безпеки як чинника залученості персоналу до роботи в IT сфері. Наука і молодь-2024: Пріоритетні напрями глобалізаційних змін: Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції, ДЗВО "УМО", 616–619. http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp

Тягур, Л. М. (2021). Психологічна безпека освітнього середовища як чинник самоактуалізації викладачів педагогічного коледжу (Дис. доктор філософії. Психологія.) Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти». Київ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734230

Федчук, О. (2022). Категорія психологічної безпеки особистості в науковій літературі. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, серія «Психологія», 73, 67–74. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-73-08

Allensworth, E., Ponisciak, S., & Mazzeo, C. (2009). The schools teachers leave: Teacher mobility in Chicago public schools. Consortium on Chicago School Research. https://consortium.uchicago.edu/publications/schools-teachers-leave-teacher-mobility-chicago-public-schools

Baer, M., & Frese, M. (2003). Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and firm performance. Journal of Organizational Behavior, 24(1), 45–68. https://doi.org/10.1002/job.179

Bryk, A. S., Sebring, P. B., Allensworth, E., Luppescu, S., & Easton, J. Q. (2010). Organizing schools for improvement: Lessons from Chicago. University of Chicago Press.

Carmeli, A., Brueller, D., & Dutton, J. E. (2009). Learning behaviours in the workplace: The role of high-quality interpersonal relationships and psychological safety. Systems Research and Behavioral Science, 26(1), 81–98. https://doi.org/10.1002/sres.932

Christian, M. S., Garza, A. S., & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel Psychology, 64(1), 89–136. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2010.01203.x

Duhigg, C. (2016, February 28). What Google learned from its quest to build the perfect team. The New York Times Magazine. https://www.nytimes.com/2016/02/28/magazine/what-google-learned-from-its-quest-to-build-the-perfect-team.html

Edmondson, A. C. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383. https://doi.org/10.2307/2666999

Edmondson, A. C. (2012). Teaming: How organizations learn, innovate, and compete in the knowledge economy. Jossey-Bass.

Edmondson, A. C., & Lei, Z. (2014). Psychological safety: The history, renaissance, and future of an interpersonal construct. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 23–43. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091305

Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. John Wiley & Sons.

Frazier, M. L., Fainshmidt, S., Klinger, R. L., Pezeshkan, A., & Vracheva, V. (2017). Psychological safety: A meta-analytic review and extension. Personnel Psychology, 70(1), 113–165. https://doi.org/10.1111/peps.12183

Google. (2015, November 17). Five keys to a successful Google team. re:Work. https://rework.withgoogle.com/blog/five-keys-to-a-successful-google-team

Google. (n.d.). Understanding team effectiveness. re: Work. https://rework.withgoogle.com/en/guides/understanding-team-effectiveness (Accessed March 6, 2025)

Google. (n.d.). How to foster psychological safety on your teams. Google Docs. https://docs.google.com/document/d/1PsnDMS2emcPLgMLFAQCXZjO7Cj2hJ7znOq_g2Zkjgk/edit?tab=t.0 (Accessed March 6, 2025)

Ipsos. (2012). Global workforce study [Details unavailable; assumed published report based on context].

Johnson, S. M., Kraft, M. A., & Papay, J. P. (2012). How context matters in high-need schools: The effects of teachers’ working conditions on their professional satisfaction and their students’ achievement. Teachers College Record, 114(10), 1–39.

Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. The Academy of Management Journal, 33(4), 692–724. doi: 10.2307/256287

Kim, S., Lee, H., & Connerton, T. P. (2020). How psychological safety affects team performance: Mediating role of efficacy and learning behavior. Frontiers in Psychology, 11, 1581. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01581

O’Donovan, R., Van Dun, D., & McAuliffe, E. (2020). Measuring psychological safety in healthcare teams: Developing an observational measure to complement survey methods. BMC Medical Research Methodology, 20(1), 203. https://doi.org/10.1186/s12874-020-01066-z

Ronfeldt, M., Farmer, S. O., McQueen, K., & Grissom, J. A. (2013). Teacher collaboration in instructional teams and student achievement. American Educational Research Journal, 50(5), 1031–1066. https://doi.org/10.3102/0002831213496790

Rozovsky, J. (2015, November 17). The five keys to a successful Google team. re:Work. https://rework.withgoogle.com/blog/five-keys-to-a-successful-google-team/

Sasaki, N., Inoue, A., Asaoka, H., Sekiya, Y., Nishi, D., Tsutsumi, A., & Imamura, K. (2022). The survey measure of psychological safety and its association with mental health and job performance: A validation study and cross-sectional analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 10158. https://doi.org/10.3390/ijerph191610158

Downloads

Опубліковано

2025-03-30

Як цитувати

Клєсман, О. (2025). ПСИХОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА В КОМАНДІ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЗАЛУЧЕНОСТІ ДО РОБОТИ В IT КОМПАНІЯХ. Вчені записки Університету «КРОК», (1(77), 561–567. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-561-567

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія