ФОРМУВАННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ, АСЕРТИВНОСТІ ТА ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ У ВОЛОНТЕРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-313-319Ключові слова:
асертивність, резильєнтність, гуманістичні цінності, студенти-медики, професійне становлення, волонтерська діяльністьАнотація
Анотація. Стаття присвячена аналізу процесу формування резильєнтності, асертивності та гуманістичних цінностей у студентів-медиків через участь у волонтерській діяльності. Дослідження фокусується на значущості цих психологічних якостей для майбутніх медичних працівників, а також на тому, як волонтерство стає важливим елементом їх професійного становлення. В роботі детально розглянуто роль резильєнтності як здатності до відновлення та адаптації після стресових ситуацій, що є невід'ємною частиною професійної діяльності медиків. Особливу увагу приділено розвитку асертивної поведінки, яка забезпечує ефективне спілкування, встановлення здорових меж у взаємодії з пацієнтами та колегами, сприяючи таким чином розвитку професійної впевненості та комунікативної компетентності студентів. Гуманістичні цінності, такі як емпатія, альтруїзм, співчуття, які є невід'ємними рисами професії лікаря, формуються через участь у волонтерських програмах, де студенти мають можливість безпосередньо працювати з людьми, що потребують допомоги. Волонтерська діяльність, завдяки своїй спрямованості на соціальну допомогу та підтримку, створює умови для розвитку цих цінностей і дає студентам можливість відчути важливість своєї професії не лише як функціональної, але й як гуманістичної. У науковій праці акцентується необхідність інтеграції волонтерства в навчальні програми медичних університетів, оскільки цей досвід формує важливі психологічні якості, які сприяють високій професійній ефективності, емоційному та психологічному здоров’ю лікарів, а також покращують їх здатність справлятися з професійними викликами та стресами. Зроблено висновок, що участь у волонтерських програмах є важливою складовою професійного становлення, оскільки дозволяє студентам розвивати необхідні для успішної медичної практики риси та навички.
Завантаження
Посилання
Афанасенко, Л., Мартинюк, І., Омельченко, Л., Шамне, А., Шмаргун, В., & Яшник, С. (2018). Психологія стресостійкості студентської молоді (В. Шмаргун, Ред.). Київ : Видавничий центр НУБіП України.
Брик, Я. А., Говорун, Н. В., Дементьєв, В. В., Лащук, О. М., Мельник, О. В., Потій, О. В., Скитьова, Г. С., & Тищенко, М. П. (2016). Школа волонтерів: Навчальний посібник (Г. С. Скитьова, Ред.). Київ.
Калька, Н. (2023). Особливості екзистенції життя у здобувачів вищої освіти: якісний аналіз результатів дослідження. Габітус, 56, 75-79.
Камінська, І. П., & Сторожук, Х. В. (2024). Асертивність майбутніх медиків як фактор успішної професійної діяльності. Медицина та фармація: освітні дискурси, 1, 10-16.
Коломієць, Л. І., Глиздова, А. Ю., & Узвенчук, В. С. (2017). Психологічні особливості мотивації волонтерської діяльності. Психологічний часопис, 5 (9), 79-91.
Костюченко, О. В. (2013). Перцептивні основи образу світу у студентів: Київ : НПП «Інтерсервіс», 444.
Костюченко, О. В., Бриль, М. М. (2020). Психолінгвістичні особливості виявлення ціннісних орієнтацій студентів засобами метафори. Psychological journal. Scientific Review, 6. Issue 8(40), 9-24.
Костюченко, О. В., Бриль, М. М. (2022). Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Прикладна психологія. Професійна й організаційна психологія, 33 (72), 2. 43-51.
Некрасова, А. (2023). Особливості асертивності студентів із різними рівнями емоційного інтелекту (Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавр зі спеціальності 053 Психологія). Сумський державний університет.
Помиткін, Е. О. (2005). Психологія духовного розвитку особистості: Монографія. К. : Наш час, 280.
Семез, А. А., Мельничук, С. К. (2019). Асертивність як умова ефективності професійної адаптації майбутніх соціальних працівників. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 180, 112-117.
Шевченко, Г., Варіна, С. (2022). Формування асертивної поведінки здобувачів як предиктор інтеграції в європейський освітній простір. Вісник Львівського університету. Серія: Психологічні науки, 1, 137-143.
Ben Cherifa, D., Saguem, B. N., Chelbi, S., Braham, A., Ben Nasr, S., Ben Saad, H. (2022). Predictors of assertive behaviors among a sample of first-year Tunisian medical students. Libyan J Med.
Halian, I. M. (2022). Value contradictions in personal axiogenesis. Insight: the psychological dimensions of society, 7, 11-23. DOI: 10.32999/2663-970X/2022-7-2
Karpenko, Z. (2021). Axiological Personology in Ukraine. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.