ТЕОРЕТИЧНІ НАПРАЦЮВАННЯ ЩОДО МОТИВАЦІЇ ТА ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ В ОСВІТУ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-295-302Ключові слова:
педагогічна психологія, підлітковий вік, мотивація, пристрасть, освітаАнотація
У викладеному теоретичному дослідженні основною метою було з’ясувати, як існуючі мотиваційні теорії можуть бути імплементовані в освітню систему середньої школи з метою вивчення мотивації підлітків до навчання. Дана стаття аналізує такі теорії як соціальна когнітивна теорія, теорія ситуативних очікувань і цінностей, теорія самовизнання та теорія досягнення мети. Соціальна когнітивна теорія підкреслює роль самоефективності. Теорія ситуативних очікувань і цінностей розглядає, як думка учнів про свої навички та знання впливає на рівень їх залучення. Теорія досягнення мети або цілей показує вплив цільової орієнтації на мотивацію учнів. Особливу увагу в статті приділено теорії самовизнання з зосередженням на задоволенні основних психологічних потреб. Кожна з цих теорій надає свої унікальні погляди на те, що стимулює учнів до залучення до навчання та саморегуляції. Різні теорії мотивації були описані на основі різних досліджень, проведених вченими-психологами. Впровадження даних теорій у навчальну практику має велике значення для розробки стратегій, які ефективно підтримують внутрішню та зовнішню мотивацію у підлітків. Важливість мотиваційних теорій та їх впровадження полягає в необхідності підтримки учнів у навчанні під час війни в Україні та впливу соціальних мереж. Ці зовнішні чинники впливають на те, як мотиваційні теорії можуть бути застосовані в нинішніх освітніх умовах. Аналіз показує зв’язок між теоріями та те, як створити комплексний підхід, що може дати високі результати для освітнього процесу. Реалізація певних теорій може привести до кращого розуміння того, що мотивує студентів, розуміння способів підвищення мотивації. Займаючись різноманітними мотиваційними потребами учнів, вчителі можуть посприяти у створенні ефективного середовища навчання. Досліджено пристрасть як складову мотивації, виділено аспекти гармонійних та одержимих пристрастей, що може дати додаткову інформацію для подальших досліджень. У цьому теоретичному дослідженні є основи для майбутніх досліджень мотивації та практичних застосувань, які спрямовані на покращення навчального досвіду в учнів у середній школі.
Завантаження
Посилання
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman.
Chichekian, T., & Vallerand, R. J. (2022). Passion for science and the pursuit of scientific studies: The mediating role of rigid and flexible persistence and activity involvement. Learning and Individual Differences, 93, Article 102104. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102104
Day, C. (2009). A passion for quality: Teachers who make a difference. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(3), 4–13.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Dweck, C. S., & Yeager, D. S. (2021). A growth mindset about intelligence. In G. M. Walton & A. J. Crum (Eds.), Handbook of wise interventions: How social psychology can help people change (pp. 9–35). The Guilford Press.
Earl, S. R., Taylor, I. M., Meijen, C., & Passfield, L. (2019). Young adolescent psychological need profiles: Associations with classroom achievement and well-being. Psychology in the Schools, 56(6), 1004–1022. https://doi.org/10.1002/pits.22243
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, 101859. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101859
Elliot, A. J., & Hulleman, C. S. (2017). Achievement goals. In A. J. Elliot, C. S. Dweck, & D. S. Yeager (Eds.), Handbook of competence and motivation: Theory and application (43–60). The Guilford Press.
Fishbach, A., & Woolley, K. (2022). The structure of intrinsic motivation. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 9(1), 339–363. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012420-091122
Fujita, K., Le, P. Q., Scholer, A. A., & Miele, D. B. (2024). The metamotivation approach: Insights into the regulation of motivation and beyond. Social and Personality Psychology Compass, 18(2). https://doi.org/10.1111/spc3.12937
Graham, S. (2020). An attributional theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, 101861. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101861
Guay, F. (2022). Applying self-determination theory to education: Regulations types, psychological needs, and autonomy-supporting behaviors. Canadian Journal of School Psychology, 37(1), 75–92. https://doi.org/10.1177/08295735211055355
Калениченко, Р. А. (2023). Педагогічна психологія [Pedahohichna psykholohiia]. Київський національний університет будівництва і архітектури. https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a7942d4d-eeba-47a9-9f41-2406b5903bd5/content (Оригінал опубліковано 2023 р.)
Killeen, P. R. (1982). Incentive theory: II. Models for choice. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 38(2), 217–232. https://doi.org/10.1901/jeab.1982.38-217
Knogler, M. (2017). Situational interest: A proposal to enhance conceptual clarity. In P. A. O'Keefe & J. M. Harackiewicz (Eds.), The science of interest (pp. 109–124). Springer International Publishing/Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-319-55509-6_6
Logan, F. A. (1968). Incentive theory and changes in reward. In Psychology of learning and motivation (Vol. 1, pp. 1–30). Elsevier. https://doi.org/10.1016/s0079-7421(08)60420-x
Lavigne, G. L., Forest, J., & Crevier-Braud, L. (2012). Passion at work and burnout: A two-study test of the mediating role of flow experiences. European Journal of Work and Organizational Psychology, 21(4), 518–546. https://doi.org/10.1080/1359432X.2011.578390
Miele, D. B., Rosenzweig, E. Q., & Browman, A. S. (2023). Motivation. In Handbook of educational psychology (4th ed., pp. 191–218). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429433726-12
Miele, D. B., Scholer, A. A., & Fujita, K. (2020). Metamotivation: Emerging research on the regulation of motivational states. In Advances in motivation science, 7, 1–42. Elsevier. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2019.10.001
*Никоненко, О., & Лимарева, І. (2024). [СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕНЬ В УМОВАХ ВІЙНИ]. Scientific Notes of the University "KROK", 1(73), 244–253. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-244-253
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two-sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71–92. https://doi.org/10.1023/A:1015630930326
Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2020). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology, 60, Article 101832. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101832
Schweder, S., & Raufelder, D. (2022). Adolescents’ expectancy–value profiles in school context: The impact of self-directed learning intervals. Journal of Adolescence, 94, 569–586. https://doi.org/10.1002/jad.12047
Shin, J., & Grant, A. M. (2019). Bored by interest: How intrinsic motivation in one task can reduce performance on other tasks. Academy of Management Journal, 62(2), 415–436. https://doi.org/10.5465/amj.2017.0735
St-Louis, A. C., Verner-Filion, J., Bergeron, C. M., & Vallerand, R. J. (2018). Passion and mindfulness: Accessing adaptive self-processes. The Journal of Positive Psychology, 13(2), 155–164. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1245771
Sverdlik, A., Rahimi, S., & Vallerand, R. J. (2022). Examining the role of passion in university students’ academic emotions, self-regulated learning and well-being. Journal of Adult and Continuing Education, 28(2), 426–448. https://doi.org/10.1177/14779714211037359
Сингаївська, І. В., Кравчук, О. В. (2024). [Особливості переживання страхів та тривоги у підлітків]. Вчені записки Університету «КРОК», 2(74), 288–297. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-288-297
Thatcher Day, C. (2021). Expectancy value theory as a tool to explore teacher beliefs and motivations in elementary mathematics instruction. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(2), 169–182. https://doi.org/10.26822/iejee.2021.182
Vallerand, R. J., Blanchard, C., Mageau, G. A., Koestner, R., Ratelle, C., Léonard, M., Gagné, M., & Marsolais, J. (2003). Les passions de l’âme: On obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85(4), 756–767. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.4.756
Wayne, W. LaMorte. (2022). The social cognitive theory. https://sphweb.bumc.bu.edu/otlt/mph-modules/sb/behavioralchangetheories/BehavioralChangeTheories5.html
Wirthwein, L., & Steinmayr, R. (2020). Performance-approach goals: The operationalization makes the difference. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00520-2
Urdan, T., & Kaplan, A. (2020). The origins, evolution, and future directions of achievement goal theory. Contemporary Educational Psychology, 61, 101862. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101862
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.