ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ПСИХОТРАВМАМИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ТУРИЗМУ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2023-72-183-194

Ключові слова:

війна, мир, перемога, психотерапія, психоосвіта, віра, сила волі, метод нейролінгвістичного програмування, психотравма, психологічна допомога, навчальний процес

Анотація

Мета дослідження полягла у визначенні особливостей психотерапії та психологічної корекції на поведінковому рівні в роботі з психотравмами в умовах війни. Окремим завданням дослідження стала розробка методичного підходу до гармонізації психологічного стану травмованої людини та отримання критеріїв формування поведінкових компонентів такого стану під час війни в туристичній галузі. У статті з’ясовано процесуальні особливості роботи психологів і психотерапевтів з психотравмами під час війни. Запропоновано апробовані й оригінальні психологічні методики та описано ефективні методи надання оперативної психологічної допомоги при психологічних травмах під час війни. Узагальнено досвід практичної роботи команди фахівців різних вишів України,  які за сприяння психотерапевтів з Америки та Європи розробили корисні психологічні техніки та детально описали необхідну психологічну допомогу майбутнім фахівцям в сфері туризму при психотравмах в умовах війни. Представлено систематизований комплекс науково-навчальних циклів психоосвітніх матеріалів, які змінюють рйнівний військовий кадр на ресурсне забезпечення, яке активно впроваджується в навчальний процес та реалізується в прикладній професійній діяльності в різних галузях психологічної науки і практики, у тому числі у туристичній сфері. Представлено комплекс дієвих практичних вправ, методи й технології нейролінгвістичного програмування, індивідуальні практики роботи з власними проблемами. Проаналізовано ключові помилки поведінки людей в умовах війни, шляхи переходу зі стану різкого падіння у стан відновленого піднесення.  Дослідження виявило особливості соціального функціонування при роботі з психотравмою в умовах війни. Еріксонівський гіпноз пропонується при лікуванні посттравматичного стресового розладу як складного психічного стану, що виникає в результаті травми. Представлено досвід гіпнотерапії як терапії штучною брехнею заради позитивного результату. Рекомендовано психологічну корекцію поведінки особи під час війни у зв’язку зі зростанням поширеності та збільшенням кількості людей з психотравмами. Підкреслено значущість особистісних характеристик, психологічного потенціалу, важливість впровадження різноманіття форм та методів, що  впливають на стан психотравмуючого соціально-психологічного середовища. Проведені розвідки на матеріалі майбутніх фахівців з туризму дозволяють зробити попередні висновки. Дійсно, робота з психотравмою в умовах війни супроводжується критичними моментами, найскладнішими з яких є корекція поведінки. Надання психопрофілактичної допомоги шляхом застосування запропонованого комплексного корекційного методу дозволяє запобігти вкрай негативних наслідків, які можуть психологічно  деформувати особистість. Відповідно, необхідний подальший розвиток і апробація корекційного поведінкового методу психопрофілактики на ширшому емпіричному матеріалі, щоб рекомендувати його використання фахівцям з туризму. Отримані дані можуть бути корисними при визначенні напрямків роботи з психотравмами під час війни і в майбутньому повинні розглядатися як об’єкти психологічної підтримки при створенні диференційованих програм психореабілітації майбутніх фахівців в сфері туризму.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Oлексій Шевяков, Український державний університет науки і технологій

Доктор психологічних наук, професор, професор кафедри “Фініанси, облік та психологія", Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро

Ірина Бурлакова, Державний університет “Житомирська політехніка”

Доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології та соціального забезпечення,  Державний університет “Житомирська політехніка”, м. Житомир

Тетяна Кондес, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри туризму, ВНЗ «Університет економіки та права” КРОК”, м. Київ

Олексій Чередніченко, Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія

Кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри психології та соціальної роботи, Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія, м. Запоріжжя

Посилання

Khomulenko, T., Fomenko, K., Rochniak A., Kuznetsov, O., Kostikova I.,& Diomidova N. (2019). Psychological And Biological Issues In Physical Activity. Sport Self-Regulation as a Motivational Source. 10 (2), 291-300.

Khomulenko, T., & Kuznetsov, O. (2019). Psycholinguistic Meaning of the Concept of "Faith". Psycholinguistics, 25(1), 338-362. Retrived from: https://doaj.org/article/78187162bf2c47e1b9a1ffe66e28aa30 . DOI: http://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-338-362.

Kuznetsov, O., Khomulenko, T., & Fomenko, K. (2018). Prayer as a subject of speech activity and its communicative intention. Psycholinguistics. 2018. 23(1), 309-326. Retrived from http://doi.org/10.5281/zenodo.1211565.

Shevchenko, O., Burlakova, I., Sheviakov, O., Agarkov, O., & Shramko, I. (2020). Psychological foundations of occupational health of specialists of economic sphere. Медичні перспективи. 25 (2), 163-167.

Shevchenko, H., Antonenko, T., Bezuhla, M., & Safonova, I. (2020). Students’ Spiritual Security Education. Journal of History Culture and Art Research. 9 (4), 98-110. Retrived from: http://193.140.9.50/index.php/ilk/article/view/2799

Sheviakov, O., Burlakova, I., Kornienko, V., Vakukik, V., Slavska, Ya., Ostapenko, I., & Gerasimchuk, O. (2022). Psychoprophylaxis of the professional training crisis. Phylosophy, Economics and Law Review. 2 (1), 7-15.

Sheviakov, O., & Gerasimchuk, O. (2023). Psychological aspects of formation of professional health safety of specialists System. In International security studios managerial, economic, technical, legal, environmental, informative and psychological aspects. Inernational collective monograph. 60 (pp. 1133-1147). International Educations and scientifists Foundation.

Zhyhailo, N., Sheviakov, O., Burlakova, I., Slavska, Ya., Ostapenko, I., & Gerasimchuk, O. (2022). Psychoprophylaxis of the professional training crisis. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. 1, 317-324.

Zhyhailo, N., Sheviakov, O., Burlakova, I., Slavska, Ya., Ostapenko, I., & Gerasimchuk, O. (2023). System of psychological support for the development of rehabilitation potential of power structures specialists. Public administration and Law Review. 1(13), 62-76.

Jakobson, S., & Smit, М. (2021). Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety Disorders: A Comprehensive Review. Journal of Anxiety Disorders. 15(4), 567-582. DOI: 10.1016/j. janxdis.2021.07.001. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36951322/

Prohaska, К. (2015). Mindfulness-Based Stress Reduction for Enhancing Psychological Well-being: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Journal of Clinical Psychology. 71(4), 404-415. DOI: 10.1002/jclp.22183.

Hilligan, S. (2022). Generative Trance: The Experience of Creative Flow" (Crown House Publishing, 2022) https://t1p.de/j6h3o.

Blynova, O., Holovkova, L., & Sheviakov, O. (2018). Philosophical and sociocultural dimensions of personality psychоlogical security. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 14, pp.73-83. doi: 10.15802/ampr.v0i14.150750.

Shevchenko, O., Burlakova, I., Sheviakov, O., Agarkov O., & Shramko, I. (2020). Psychological foundations of occupational health of specialists of economic sphere. Medical perspectives.25 (2),163-167.

Downloads

Опубліковано

2023-12-30

Як цитувати

Шевяков O., Бурлакова, І., Кондес, Т., & Чередніченко, О. (2023). ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ПСИХОТРАВМАМИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ТУРИЗМУ В УМОВАХ ВІЙНИ. Вчені записки Університету «КРОК», (4(72), 183–194. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2023-72-183-194

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія