ТЕОРЕТИЧНА СТРУКТУРА МОТИВАЦІЙНИХ КОМПОНЕНТІВ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОБДАРОВАНИХ ЮНАКІВ ТА ДІВЧАТ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-69-9-197-206Ключові слова:
мотивація, особистісний потенціал, цільовий, потенційно-мотиваційний, виявлення психологічних бар’єрів, навчально-мотиваційний, особистісно-реалізаційний компонентиАнотація
В статті здійснено обгрунтування теоретичної структури мотиваційних компонентів особистісного потенціалу обдарованих дітей юнацького віку: цільовий, потенційно-мотиваційний, виявлення психологічних бар’єрів, навчально-мотиваційний, особистісно-реалізаційний. За структурою до цільового компоненту включені цілі: основні / додаткові, орієнтовані на бажання орієнтовані на можливості, орієнтовані на процес, орієнтовані на результат, орієнтовані в часі; до потенційно-мотиваційного компоненту включені ціннісний та ресурсний показники; до навчально-мотиваційного компоненту відносяться: професійна направленість, внутрішня мотивація до навчання, зовнішня мотивація до навчання; до компоненту виявлення психологічних бар’єрів належать об’єктивні та суб’єктивні чинники; особистісно-реалізаційний компонент враховує показники: робота над помилками (усунення психологічних бар’єрів), розвиток особистісного потенціалу, реалізація особистісного потенціалу в навчально-професійній діяльності, особистісне зростання. Своєрідною новизною даного дослідження є компонент подолання психологічних бар’єрів, який в експериментальній частині буде описано більш детально з урахуванням вибірки обдарованих дітей юнацького віку. Кожен із запропонованих мотиваційних компонентів описує авторський підхід і науковий контекст сучасних зарубіжних і вітчизняних вчених. Здійснено наліз чинників та складових мотивації в структурі особистісного потенціалу обдарованих дітей юнацького віку за сучасними зарубіжними та українськими науковцями останнього десятиліття. Описано дослідження мотиваційних аспектів у структурі особистісного потенціалу обдарованих підлітків за останні 5-8 років на основі досліджень зарубіжних організацій: Національної асоціації обдарованих дітей США, Центру передового досвіду Національної асоціації губернаторів [NGA Center], Ради директорів) [CCSSO], Національного університету Сербії та Японії, університету Нового Південного Уельсу тощо.
Завантаження
Посилання
Садова М. А. Психологічні складові потенціалу самореалізації особистості: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01. Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, 2015. 198 с.
Erin Dower. Challenges Facing Gifted Children (and How You Can Help!). URL: https://www.familyeducation.com/school/coping-giftedness/9-challenges-facing-gifted-children-how-you-can-help (application date: 04/10/2020).
Danuta Chessor.The Impact of Grouping Gifted Students on Motivation. EjSBS - The European Journal of Social & Behavioural Sciences. URL: https://www.europeanpublisher.com/en/article/10.15405/ejsbs.117 (application date: 01/12/2014).
Lisa Conrad. Personal Goal Setting and Self-Regulation for Gifted Children. URL: https://globalgtchatpoweredbytagt.wordpress.com/2019/03/11/personal-goal-setting-and-self-regulation-for-gifted-children/ (application date: 01/10/2022).
Mazuryk V.M. Osoblyvosti tsilepokladannia osobystosti pry proektuvanni zhyttievoho shliakhu. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (66), Issue: 162, Maj. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/522124.pdf. (application date: 09/11/2018).
Larry Ferlazzo. Increasing Motivation Through Students Setting Goals. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/blogs/larry-ferlazzo/larry-ferlazzo-increasing-motivation-through-students-setting-goals. (application date: 11/08/2015).
Resursnaia kontseptsyia S. Khobfolla.. URL: https://studwood.net/2517070/psihologiya/resursnaya_kontseptsiya_hobfolla. (application date: 03/11/2019).
Sandra Laujin. Psychotherapist, Psychologist, Neuropsychologist in Hong Kong. URL: https://sandralaujin.com/gifted-child?lang=en (application date: 12/12/2021).
Штепа О.С. Визначення психологічних ресурсів особистості. URL: https://filos.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/03/Vyznachennia-psykholohichnykh-resursiv-prezentatsiia.pdf (дата звернення: 15.11.2018).
Seligman M.E. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. N.Y.: Free Press, 2019.
Weihua Fan and Cathy Williams. The Mediating Role of Student Motivation in the Linking of Perceived School Climate and Achievement in Reading and Mathematics. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2018.00050/full (application date: 04/10/2020).
Водоп’янова Н.Е. Сучасні концепції суб’єкта професійної діяльності. URL: http://surl.li/gcdnm (дата звернення: 3.12.2015).
Степанова В. STEM-освіта. URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/ (дата звернення: 11.01.2022).
Поліхун Н. Теоретичний аспект STREAM освіти. URL: http://pimenovakatyalpk.blogspot.com/p/blog-page_30.html (дата звернення: 2.06.2022).
Казано П. Методика CLIL: вивчаємо англійську невимушено URL: https://naurok.com.ua/post/metodika-clil-vivchaemo-angliysku-nevimusheno (дата звернення: 10.04.2021).
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.