УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМ КАПІТАЛОМ: ТРЕНІНГОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ В УМОВАХ ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-36-46Ключові слова:
людський капітал, менеджмент, економіка та соціальна політика, демографічні процеси, соціальні трансформації, тренінг, психологічний супровід, педагогічний супровідАнотація
У статті представлено результати дослідження ролі тренінгових технологій в процесі модернізації освітнього простору в цілях реалізації заходів щодо формування та ефективного використання людського капіталу за часів екстремальних соціально-демографічних трансформацій. Людський капітал є одним з базових факторів економічної стійкості, соціальної безпеки та демографічного розвитку у сучасному світі постіндустріальних перетворень. У той же час, процес формування цього специфічного активу й сам є залежним від багатьох соціальних, економічних та демографічних обставин. Складність та багатофакторність такого взаємозв’язку обумовлює важливість постійного уточнення цілей та пріоритетних заходів, зважаючи на поточну ситуацію та потенційні загрози. Відповідно, охарактеризовано сутність людського капіталу як економічного активу та рушійної сили постіндустріальних перетворень. Уточнено пріоритетні завдання системи психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу, у тому числі, місце тренінгових технологій у її складі. Це та інше забезпечило підґрунтя для визначення методів отримання емпіричних даних та проведення формувального експерименту щодо доцільності застосування тренінгових програм в процесі формування людського капіталу у закладах вищої школи. За результатами кореляційного аналізу встановлено високу значимість тренінгової роботи як складової системи психолого-педагогічного супроводу. Наукова новизна проведеного дослідження полягає у тому, що дістали подальшого розвитку теоретико-методологічні підходи щодо модернізації освітнього простору України. Практичне значення результатів дослідження визначається можливістю застосування сформульованих теоретичних висновків та отриманих емпіричним шляхом даних в процесі розроблення та реалізації програм психолого-педагогічного супроводу різних категорій здобувачів освіти, у тому числі, освіти впродовж життя.
Завантаження
Посилання
Людський капітал: Безпека, Відновлення, Євроінтеграція. URL: https://forum2022.nqa.gov.ua/?spush=bWVsbmRwQHVrci5uZXQ
Стрижак О.О. Теорія людського капіталу: формування наукової концепції. Економіка розвитку. 2012. № 1(61). С. 24–31.
Schultz Theodore W. Investment in Human Capital. The American Economic Review. 1961. Vol. 51. № 1. Pp. 1–17.
Соціалізація відносин у сфері праці в контексті стійкого розвитку : монографія / А.М. Колот, О.А. Грішнова, О.О. Герасименко та ін.; за наук. ред. А.М. Колота. – К.: КНЕУ, 2010. 348 с.
Becker S.G. Human Capital: Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. University of Chicago Press. 1993. 390 p.
Мельничук Д.П. Продуктивна зайнятість як передумова функціону¬вання знань у формі капіталу. Демографія та соціальна економіка. 2014. № 2(22). С. 135–144.
Кір’ян Т., Куликов Ю. Формування механізмів захисту населення від фінансово-економічної кризи. Україна: аспекти праці. 2009. № 2. С. 14–20.
Колот А.М., Герасименко О.О. Соціально-трудовий розвиток у ХХІ столітті: до природи глобальних змін, нових можливостей, обмежень і викликів. Демографія та соціальна економіка. 2019. №1 (35). С. 97–125.
Мельничук Д.П. Людський капітал: пріоритети модернізації суспільства у контексті поліпшення якості життя населення : монографія. Житомир : Полісся, 2015. 564 с.
Коростіянець Т.П. Педагогічний супровід студентів в освітніх установах педагогічної вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. Т. 1. С. 111–114.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Дмитро Мельничук, Оксана Черниш, Людмила Могельницька, Оксана Панченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.