СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В ПЕРЕХОДІ ДО ДОРОСЛОСТІ

Автор(и)

  • Ольга Заверуха Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Ґжицького https://orcid.org/0000-0003-2701-2215

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-167-176

Ключові слова:

особистісні властивості, професійні інтереси, професійна ідентичність, стратегія трудової реалізації, перехід до дорослості

Анотація

Одним з головних завдань переходу до дорослого віку є вибір кар’єри. У статті автор намагається з’ясувати професійну ідентичність молоді, аналізуючи їх кар’єрні інтереси, стратегії реалізації праці та особистісних властивостей. Автор констатує три чинники, які впливають на формування дорослості. До них належать: перехід до економіки інформаційних технологій і відповідне збільшення потреби у випускниках; відповідно, перехід до кар'єри, шлюбу та батьківства відбувається пізніше, ніж до цього; різке збільшення можливостей отримання освіти та кар’єри, доступних для жінок, що провокує бажання отримати вищу освіту та кар’єру; більша толерантність до дошлюбних статевих стосунків. У статті також автор опирається на теорію Джеффрі Арнет, який виокремив «велику трійку» критеріїв дорослого віку. Серед них – це вміння брати на себе відповідальність за вчинки, прийняття незалежних рішень, а також набуття фінансової незалежності. Автор зазначає, що існують розбіжності серед авторів щодо вікової періодизації. Проте все більше вчених схиляється до думки про продовжений на кілька років період юності та дещо відтерміноване настання дорослості. Вчені вказують, що наслідки перехідного періоду в поєднанні з новими вимогами глобальної інформаційної культури підтримують прагнення до емоційної та інтелектуальної незалежності та контролю над середовищем, особливо серед молодших когорт, які соціалізувалися в умовах без історичного відповідника. В науковій праці також згадуються дослідження, які шукають взаємозв’язок і збіг між професійними інтересами та особистісними факторами за допомогою моделі «Великої п’ятірки».  

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ольга Заверуха, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Ґжицького

Кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри філософії та педагогіки, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Ґжицького, м. Львів, Україна

Посилання

Заверуха О.Я. Історичний ракурс категорії «ідентичність» у психології. Теоретичні і прикладні проблеми психології / Збірник наукових праць № 3(53), 2020. Том 2. С. 88-101.

Allik, J., Laidra, K., Realo, A., & Pullman, H. (2004). Personality development from 12 to 18 years of age: Changes in mean levels and structure of traits. European Journal of Personality, 18(6), 445-462.

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. The American Psychologist, 55(5), 469-480.

Baychinska, K. (1994). Tsennosti. Tsennosten stres…Tsennostna kriza! [Values. Value stress…Value cisis!]. Sofia, Bulgaria: AI «Marin Drinov».

Beşpınar, F. U. (2010). Questioning agency and empowerment: Women’s work-related strategies and social class in urban Turkey. Women's Studies International Forum, 33(6), 523-532.

Bozhinova, R., Georgieva, S., & Zhiliova, S. (1995). Tsennosti za rabota i izbor na alternativi i strategii za badeshta trudova realizatsiya pri zavarshvashti studenti [Work values and choice of alternatives and strategies for a future career in graduates]. In V. Rusinova & R. Roe (Eds.), Psihosotsialni problemi na trudovata zaetost [Psycho-social problems of employment] (pp. 93-105). Sofia, Bulgaria: Akademichno izdatelstvo «Prof. Marin Drinov».

Branje, S. J. T., van Lieshout, C. F. M., & Gerris, J. R. M. (2007). Big Five personality development in adolescence and adulthood. European Journal of Personality, 21(1), 45-62.

Chen, C. C., Jones, K. T., Scarlata, A. N., & Stone, D. N. (2012). Does the Holland model of occupational choice (HMOC) perpetuate the Beancounter-Bookkeeper (BB) stereotype of accountants? Critical Perspectives on Accounting, 23(4-5), 370-389.

Costa, P. T., McCrae, R. R., & Holland, J. L. (1984). Personality and vocational interests in an adult sample. Journal of Applied Psychology, 69(3), 390-400.

De Fruyt, F., Bartels, M., Van Leeuwen, K. G., De Clercq, B., Decuyper, M., & Mervielde, I. (2006). Five types of personality continuity in childhood and adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 91(3), 538-552.

Donnellan, M. B., Conger, R. D., & Burzette, R. G. (2007). Personality development from late adolescence to young adulthood: Differential stability, normative maturity, and evidence for the maturity-stability hypothesis. Journal of Personality, 75(2), 237-263.

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York, NY, USA: Norton.

Frone, M. R., Yardley, J. K., & Markel, K. S. (1997). Developing and testing an integrative model of the work-family interface. Journal of Vocational Behavior, 50(2), 145-167.

Furlong, A. (2009). Handbook of youth and young adulthood: New perspectives and agendas. Routledge, United Kingdom: London.

Ganeva, Z. (2012). Conceptions of the transition to adulthood among emerging adults in Bulgaria. In J. C. McDermott, A. Kington, & M. Matulčikova (Eds.), Paradigms and research of educational practice (pp. 249-262). Los Angeles, CA, USA: Department of Education, Antioch University.

Garvanova, M., Tyankov, A. (2015). Balgarskiyat kulturen tsennosten model – savremenni tendentsii i perspektivi za razvitie [Bulgarian cultural value model - contemporary trends and prospects for development]. Paper presented at Parva kragla masa: «Problemi na obshtestvenata komunikatsiya» [First round table: «Problems of public communication»] (pp. 127-136). Sofia, Bulgaria: Izdatelstvo «Za bukvite – O pismenehy».

Heller, D., & Watson, D. (2005). The dynamic spillover of satisfaction between work and marriage: The role of time and mood. The Journal of Applied Psychology, 90(6), 1273-1279.

Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3rd ed.). Odessa, FL, USA: Psychological Assessment Resources.

Kalleberg, A. L. (2009). Precarious work, insecure workers: Employment relations in transition. American Sociological Review, 74(1), 1-22.

Lamb, M. E., Chuang, S. S., Wessels, H., Broberg, A. G., & Hwang, C. P. (2002). Emergence and construct validation of the Big Five factors in early childhood: A longitudinal analysis of their ontogeny in Sweden. Child Development, 73(5), 1517-1524.

Larson, L. M., Rottinghaus, P. J., & Borgen, F. H. (2002). Meta-analyses of Big Six Interests and Big Five Personality Factors. Journal of Vocational Behavior, 61(2), 217-239.

Lerner, R. M., & Castellino, D. R. (2002). Contemporary developmental theory and adolescence: Developmental systems and applied developmental science. The Journal of Adolescent Health, 31(6), Suppl.), 122-135.

Low, K. D. (2009). Patterns of mean-level changes in vocational interests: A quantitative review of longitudinal studies (Unpublished doctoral dissertation). University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois.

McCrae, R. R., Costa, P. T., Jr., Terracciano, A., Parker, W. D., Mills, C. J., De Fruyt, F., & Mervielde, I. (2002). Personality trait development from age 12 to age 18: Longitudinal, cross-sectional and cross-cultural analyses. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1456-1468.

Papazova, E., & Garvanova, M. (2008). Osnovni individualni tsennosti pri balgarski studenti - sravnitelen analiz [Basic individual values in Bulgarian students – comparative analysis]. Treta natsionalna shkola “Sotsialnite nauki za zapazvane i razvitie na natsionalnata obshtnost, Sofia, 12-13 May 2008. Psihologichni izsledvaniya, 11(2), 7-16.

Papazova, E., Moody, R., & Bathurst, J. (2015). Kros-kulturno izsledvane na psihologichnite tipove v godinite na vaznikvashta zrelost [Cross-cultural study of psychological types at the years of emerging adulthood]. Psychological Thought, 8(2), 148-172.

Pencheva, E., & Papazova, E. (2009). Psihologichen profil na “vaznikvashtata zrelost” (18-29 g.) [Psychological profile of "emerging adulthood" (18-29 years)]. Psihologichni izsledvaniya, 12(2), 221-228.

Pozzebon, J. A., Visser, B. A., Ashton, M. C., Lee, K., & Goldberg, L. R. (2010). Correction to “Psychometric Characteristics of a Public-Domain Self-Report Measure of Vocational Interests: The Oregon Vocational Interest Scales”. Journal of Personality Assessment, 92(6), 618.

Pullmann, H., Raudsepp, L., & Allik, J. (2006). Stability and change in adolescents’ personality: A longitudinal study. European Journal of Personality, 20(6), 447-459.

Schwartz, S. J., Côté, J. E., & Arnett, J. J. (2005). Identity and agency in emerging adulthood: Two developmental routes in the individualization process. Youth & Society, 37(2), 201-229.

Skorikov, V. B., & Vondracek, F. W. (2011). Occupational identity. In S. J. Schwartz, K. Luyckx, & V. L. Vignoles (Eds.), Handbook of identity theory and research (pp. 693-714). New York, NY, USA: Springer.

Soto, C. J., John, O. P., Gosling, S. D., & Potter, J. (2011). Age differences in personality traits from 10 to 65: Big Five domains and facets in a large cross-sectional sample. Journal of Personality and Social Psychology, 100(2), 330-348.

Tanner, J., & Arnett, J. J. (2011). Presenting “emerging adulthood”: What makes it developmentally distinctive? In M. Arnett, M. Kloep, L. Hendry, & J. Tanner (Eds.), Debating emerging adulthood: Stage on process? (pp. 13-30). Oxford, United Kingdom: University Press.

Tokar, D. M., Vaux, A., & Swanson, J. L. (1995). Dimensions relating Holland’s Vocational Personality Typology and the Five-Factor Model. Journal of Career Assessment, 3(1), 57-74.

Downloads

Опубліковано

2022-10-28

Як цитувати

Заверуха, О. (2022). СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В ПЕРЕХОДІ ДО ДОРОСЛОСТІ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(67), 167–176. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-167-176

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія