ТЬЮТОРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ: СУТНІСНІ ОСНОВИ, ПРАКТИКА, ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-8-19Ключові слова:
тьютор, тьюторська діяльність, тьюторське супроводження, тьюторство, модель тьюторської діяльностіАнотація
У статті досліджено проблематику тьюторства як інноваційної освітньо-професійної технології , яка сьогодні актуалізується в світлі реформаторських змін, що відбуваються в системі вищої освіти України. В умовах технологізації цілісного освітнього процесу, зростання мотивації на розробку інноваційних способів передачі, засвоєння та застосування сучасних знань, вироблення необхідних в новому столітті компетенцій саме інституція тьюторства сприятиме активному впровадженню в практику вишів особистісно-орієнтованого навчання, розкриттю індивідуально-творчого потенціалу майбутніх фахівців. Проведений аналіз теоретичних джерел та практики закладів вищої освіти показав зростаючий інтерес до організації діяльності тьюторів як особливої категорії науково-педагогічних кадрів, яка супроводжує навчально-пізнавальну роботу студентів, забезпечує розробку й реалізацію ним власної індивідуальної навчальної програми, траєкторії індивідуального освітньо-професійного розвитку. Ефективна діяльність тьютора неможлива без системної різнобічної його підготовки як педагога-фахівця так и педагога-методиста, педагога-науковця, педагога-організатора, який мотивований на продуктивне виконання своїх специфічних функцій і творчо й відповідально ставиться до своєї діяльності. Особливу увагу в статті приділено обґрунтуванню найбільш вдалої, на думку автора, моделі тьюторської діяльності, яка складається з діалектичної єдності таких дій: аналітико-діагностичних, мотиваційно-цільових, організаційно-методичних, професійно-змістових, контрольно-оцінювальних. Успішному виконанню запропонованих дій сприятиме розроблена автором освітньо-професійна програма підготовки педагогів до різних рівнів тьюторської діяльності: продуктивна реалізація тьюторського проекту вимагає об’єднання зусиль адміністрації ЗВО, науково-педагогічної громадськості щодо визначення нормативно-правового статусу даної категорії педагогічних кадрів, їх фінансового забезпечення на основі виконання ними специфічних функцій та індивідуальної навчально-пізнавальної, розвивально-виховної та науково-дослідної роботи.
Завантаження
Посилання
Бойко А. М. Індивідуальні тьюторські завдання для самостійної роботи студентів ІІ – V курсів (інтегрований курс теорії та історії педагогіки) : навчальний посібник. Київ : Полтава, 2010. 400 с.
Гордон Э. Столетия тьюторства : учебное пособие. Ижевск, 2008. 321 с.
Деражне Ю. Л. Тьютор в открытом обучении : учеб.-метод. пособ. Москва : ДФГСЗН Моск. обл.-ти, 1998. 58 с.
Дем'яненко Н. М. Історичні витоки і сучасна модифікація тьюторства у вищій школі України. Тематичний випуск "Педагогіка вищої школи: методо- логія, теорія, технології". 2007. №2 (дод. 1). Т. 1– С. 30-33.
Дем'яненко Н. М. Система тьюторства: актуалізація ретродосвіду Великої Британії для вищої школи України. Пед. науки. 2007. Вип. 3.
Дем'яненко Н. М. Тьюторство і тьюторська технологія: навчальна програма : навч.-метод. комплекс фахової підготовки магістрів галузі знань «Освіта». Київ, 2017. Ч. ІІ. С. 160–179.
Дем'яненко Н. М. Тьюторство – технологія супроводу особистісно-професійного розвитку студентів. Історико-педагогічні студії: наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2008. Вип. 2. С. 106–116.
Дем'яненко Н. М. Тьюторські технології у вищій школі України. Постметодика. 2007. № 6 (77). С. 15–18.
Дем'яненко Н. М. Тьюторство у вищій школі: від концептуального обґрунтування до впровадження. Освіта. 2016. № 13–14 (5708-5709). С. 6.
Жижина И. В. Организация работы тьютора в системе дополнительного профессионального образования. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6.
Жилина М. Ю. Образовательное событие: варианты прочтения. Организация тьюторского сопровождения в образовательном учреждении: содержание, нормирование и стандартизация деятельности тьютора, 2009. С. 47–51.
Жовтоніжко І. М., Бабакішієва Є. Н. Деякі відмінності використання тьютерської діяльності в системі дистанційної освіти. Педагогіка: традиції та інновації. 2017. С. 159–163.
Ковалева Т. М. Новые задачи тьюторской практики: от потенциала к ресурсу. Тьюторские практики. Сопровождение индивидуальных образовательных программ. 2009. С. 18–28.
Ковалева Т. М. О деятельности тьютора в современном образовательном учреждении. Организация тьюторского сопровождения в образовательном учреждении: содержание, нормирование и стандартизация деятельности тьютора : материалы науч.-метод. cеминара. Москва, 2009. С. 23–27.
Колосова Е. Б. Тьютор как новая педагогическая позиция : монография. Москва, 2008. 243 с.
Осадча К. Сучасні моделі підготовки педагогів до здійснення тьюторської діяльності. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2018. Вип. 1. С. 207-214.
Попова (Смолик) С. Ю. Тьютор и его компетенции в системе высшего профессионального образования. Тьюторские практики: от философии до технологи : материалы Межрегион. науч.-практ. конф. Волгоград, 2010. С. 41-48.
Челнокова Е. А. Тьюторская деятельность педагога в условиях профильного обучения : автореферат диссертации кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Нижний Новгород, 2010. 184 с.
Щедровицкий П. Г. Об исследовательской программе тьюторства. Школа и открытое образование : сб. науч. трудов по материалам Всерос. науч.-практ. тьюторской конф. Москва; Томск, 1999. С. 12–20.