ПОНЯТТЯ АКАДЕМІЧНОЇ УСПІШНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-489-496Ключові слова:
успішність навчання, навчальна успішність, ефективність навчання, успішність студента, середній бал, академічний успіхАнотація
Стаття присвячена дослідженню поняття академічна успішність, яка відіграє ключову роль у розвитку майбутніх професійних фахівців, а також є важливим показником у психологічних дослідженнях. Проте зазначене поняття не має чіткого однозначного тлумачення у науковій або нормативній літературі і відповідно, потребує термінологічного прояснення.
Метою роботи є експлікація поняття академічна успішність здобувачів вищої освіти у контексті психологічного дослідження. Для досягнення поставленої мети використано низку теоретичних методів, як-от: методи аналізу, синтезу, порівняння, класифікації, а також метафізичний і герменевтичний методи.
З’ясовано, що в першому ‒ «зовнішньому» підході, академічна успішність відображає ступінь засвоєння обсягу знань, навичок, умінь, встановлених стандартами вищої освіти, з точки зору їх осмисленості, повноти, глибини, міцності і знаходить своє вираження в оціночних балах. Проте, орієнтація на оцінки та середній бал не завжди точно відображає навчальні досягнення чи когнітивний розвиток. Крім того, вузьке трактування успішності часто не враховує суб’єктивне сприйняття успішності самими студентами. Тому, цілком доцільно враховувати і другий ‒ «внутрішній» підхід до розуміння академічної успішності, який умовно можна назвати «психологічним».
Висвітлено, що розуміння успіху в освіті є багатогранним і включає як зовнішнє визнання, так і внутрішнє задоволення. У широкому значенні поняття успішності з точки зору психології містить у собі процес досягнення значущих цілей, результат їх досягнення, а також суб'єктивну задоволеність процесом і результатами діяльності. Відповідно, критеріями навчальної успішності у ЗВО є не тільки результативність навчання, виражена в оціночних балах академічної успішності, а й задоволеність, вмотивованість студентів на придбання знань, умінь і навичок. Проведений аналіз надав можливість з’ясувати академічну успішність як складову більш ширшого феномену навчальної успішності, яку в межах подальших досліджень доцільно використовувати як у безпосередньому «зовнішньому» значенні середнього балу успішності, так і у «внутрішньому» значенні пошуку її психологічних чинників.
Завантаження
Посилання
Виноградов, О. Г. (2018). Академічна успішність як критерій і предиктор. Український психологічний журнал, 4, 33-43.
Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь.
Даценко, О. А. (2022). Психологічний аналіз концепту "успішність". Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Психологія. 33(72), 5, 9-14. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/sntnvusp_2022_33(72)_5_4
Долгов, В. М., Гриценко, А. С., Шевелєва, Я. В. (2016). Успішність студентів в контексті самоорганізації. Питання прикладної математики і математичного моделювання, 16, 55-66. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppmmm_2016_16_7
Ковтунець, В. В., & Раков, С. А. (Ред.). (2015). Дослідження якості конкурсного відбору студентів вищих навчальних закладів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання: аналітичні матеріали. Київ: Нора-Друк.
Жуковська, А. Л. (2005). Проблема оцінювання успішності студентів. Науковий пошук молодих дослідників: зб. наук. праць, 2, 101-104.
Козьменко, О. І. (2020). Успішність як духовно-культурна цінність вищої освіти США. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 2, 57-68. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2020_2_7
Постанова Кабінету Міністрів України «Порядок призначення і виплати стипендій» № 1050 (2016). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/882-2004-%D0%BF#n17
Синявський, В. В., & Сергєєнкова, О. П. (2007). Психологічний словник. Київ: Науковий світ.
Шевченко, Н. Ф., & Шевченко, А. І. (2009). Успішність студентів як проблема педагогіки вищої школи. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, 2, 216-220. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2009_2_45
Язєва, Х. В. (2016). Психологічні критерії академічної успішності студентів. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 6, 210-213. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/akprpzo_2016_6_39
Якимчук, І. П. (2023). Специфіка уявлень здобувачів вищої освіти про успішність навчання. Вісник Національного університету оборони України, 2, 161-166. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2023_2_20
Arum, R., & Roksa, J. (2011). Academically adrift: Limited learning on college campuses. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Cachia, M., Lynam, S., & Stock, R. (2018). Academic success: Is it just about the grades? Higher Education Pedagogies, 3:1, 434-439. DOI: 10.1080/23752696.2018.1462096
Erdem, C., Şentürk, İ., & Arslan, C. (2007). Factors Affecting Grade Point Average of University Students. The Empiical Economics Letters, 6 (5), 360-368.
Finn, J.D., & Rock, D.A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. The Journal of Applied Psychology, 82(2), 221-234.
Torrance, E. P. (1979). The Search for Satori and Creativity. Buffalo N. Y.: Creative Education Foundation.
Kuh, G.D., Kinzie, J., Buckley, J.A., Bridges, B.K., & Hayek, J.C. (2006). What matters to student success: A review of the literature commissioned report for the National Symposium on postsecondary student success: Spearheading a dialog on student success. National postsecondary education cooperative.
Yen, C.-J., & Liu, S. (2009). Learner autonomy as a predictor of course success and final grades in community college online courses. Journal of Educational Computing Research, 41(3), 347-367. DOI:10.2190/EC.41.3.e
York, T.T., Gibson, C., & Rankin, S. (2015). Defining and measuring academic success. Practical assessment, research and evaluation, 20(5), 1-20.

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.