ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ: ОПЕРАЦІЙНИЙ ТА ОСОБИСТІСНИЙ КОМПОНЕНТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-576-586

Ключові слова:

креативні індустрії, професійна кар'єра, психологічна готовність до здійснення професійної кар’єри, операційний компонент здійснення професійної кар'єри, особистісний компонент здійснення професійної кар'єри, чинники професійної кар'єри

Анотація

Важливим поняттям у сучасній організаційній психології є психологічна готовність до здійснення професійної кар’єри. Даний конструкт активно вивчався різними українськими дослідниками (Карамушка Л., 2000; Карамушка Т., 2022, Шеленкова, 2015). Авторка даної статті у попередніх публікаціях досліджувала поняття психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри, зокрема окремі її компоненти в контексті сфери креативних індустрій, серед яких – ціннісно-мотиваційний, когнітивний компоненти, а також поняття суб’єктивного та об’єктивного кар’єрного успіху працівників цієї професійної царини. Мета даної статті полягає у вивченні особливостей операційного та особистісного компонентів психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. Для досягнення поставленої мети було сформульовано наступні завдання: 1. Проаналізувати зв’язок складових операційного компоненту психологічної готовності до професійної кар’єри з чинниками мікрорівня (характеристиками працівників) та мезорівня (характеристиками організації). 2. Проаналізувати зв’язок складових особистісного компоненту психологічної готовності до професійної кар’єри  працівників сфери креативних індустрій з чинниками мікрорівня та мезорівня. 3. Проаналізувати наявність зв’язків операційного та особистісного компонентів психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри  працівників сфери креативних індустрій з чинниками мікро, мезорорівнів. Загалом у статті описано специфіку цих компонентів. Показано наявність взаємозв’язку між їх складовими та чинниками мікро- та мезорівнів, що впливають на їхній розвиток.

Встановлені закономірності та описані особливості можуть бути істотними в питанні управління власною кар’єрою, та можуть використовуватися як самими працівниками, так і  фахівцями з управління персоналом.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Марта Тиченко, Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ

Аспірантка лабораторії організаційної та соціальної психології

Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ

Посилання

Карамушка, Л. М. (2000). Психологія управління закладами середньої освіти: монографія. Ніка-центр.

Карамушка, Л. М., & Тиченко, М. Є. (2023a). Методики дослідження психологічних особливостей професійної кар’єри. Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України.

Карамушка, Л. М., & Тиченко, М. Є. (2023b). Особливості ціннісно-мотиваційного компоненту психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. Організаційна психологія. Економічна психологія, 30(4), 66-83.

Карамушка, Т. В. (2022) Психологічна кар’єра аспірантів. Видавець Вікторія Кундельська.

Кокун, О. М. (2020). Професійна життєстійкість особистості: аналіз феномена. Актуальні проблеми психології: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, 20(5), 68-81.

Сингаївська, І. В. (2015). Особистісні якості викладача як передумова його професійної успішності. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2, 86-93.

Тиченко, М. (2024a). Особливості операційного компоненту психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. У Н. Кулаєва, Л. Корват, В. Петренко (Ред.). IV Всеукраїнська науково-практична конференція «Економічна поведінка молоді: конструктивні форми та девіації». (с. 151-156). Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана.

https://kneu.edu.ua/ua/kaf_fupstap/k_pedagogiky_ta_psyhologii/scientific_activity_ped_psih/fupsp_kpp_mater_konf/

Тиченко, М. (2024b). Особливості операційного компоненту психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. VI Міжнародна конференція «Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку». «Університет економіки та права «КРОК».

https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE-2024/paper/view/2435

Шеленкова, Н. Л. (2015) Розвиток у майбутніх психологів готовності до здійснення професійної кар’єри. Акварель.

Betz, N. E., & Hackett, G. (2006). Career self-efficacy theory: Back to the future. Journal of career assessment, 14(1), 3-11.

Brusokas, A., & Malinauskas, R. (2014). Career self-efficacy among Lithuanian adolescents in sports schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 212-216.

Day, R., & Allen, T. D. (2004). The relationship between career motivation and self-efficacy with protégé career success. Journal of vocational behavior, 64(1), 72-91.

DiLiello, T. C., & Houghton, J. D. (2008). Creative potential and practised creativity: Identifying untapped creativity in organizations. Creativity and Innovation Management, 17(1), 37-46.

Grant, A. M. (2001). Rethinking psychological mindedness: Metacognition, self-reflection, and insight. Behaviour Change, 18(1), 8-17.

Hirschi, A., Freund, P. A., & Herrmann, A. (2014). The career engagement scale: Development and validation of a measure of proactive career behaviors. Journal of career assessment, 22(4), 575-594.

Kossek, E. E., Roberts, K., Fisher, S., & Demarr, B. (1998). Career self-management: A quasi-experimental assessment of the effects of a training intervention. Personnel Psychology, 51, 935–962.

Lu, S., Au, W. T., Jiang, F., Xie, X., & Yam, P. (2013). Cooperativeness and competitiveness as two distinct constructs: Validating the Cooperative and Competitive Personality Scale in a social dilemma context. International Journal of Psychology, 48(6), 1135-1147.

Maggiori, C., Rossier, J., & Savickas, M. L. (2015). Career adapt-abilities scale–short form (CAAS-SF) construction and validation. Journal of career assessment, 25(2), 312-325.

Nilforooshan, P., & Salimi, S. (2016). Career adaptability as a mediator between personality and career engagement. Journal of Vocational Behavior, 94, 1-10.

Silvia, P. J., & Phillips, A. G. (2011). Evaluating self-reflection and insight as self-conscious traits. Personality and Individual Differences, 50(2), 234-237.

Silvia, P. J. (2022). The self-reflection and insight scale: Applying item response theory to craft an efficient short form. Current Psychology, 41(12), 8635-8645.

Downloads

Опубліковано

2025-03-30

Як цитувати

Тиченко, М. (2025). ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ: ОПЕРАЦІЙНИЙ ТА ОСОБИСТІСНИЙ КОМПОНЕНТИ. Вчені записки Університету «КРОК», (1(77), 576–586. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-576-586

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія