ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ: ОПЕРАЦІЙНИЙ ТА ОСОБИСТІСНИЙ КОМПОНЕНТИ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-576-586Ключові слова:
креативні індустрії, професійна кар'єра, психологічна готовність до здійснення професійної кар’єри, операційний компонент здійснення професійної кар'єри, особистісний компонент здійснення професійної кар'єри, чинники професійної кар'єриАнотація
Важливим поняттям у сучасній організаційній психології є психологічна готовність до здійснення професійної кар’єри. Даний конструкт активно вивчався різними українськими дослідниками (Карамушка Л., 2000; Карамушка Т., 2022, Шеленкова, 2015). Авторка даної статті у попередніх публікаціях досліджувала поняття психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри, зокрема окремі її компоненти в контексті сфери креативних індустрій, серед яких – ціннісно-мотиваційний, когнітивний компоненти, а також поняття суб’єктивного та об’єктивного кар’єрного успіху працівників цієї професійної царини. Мета даної статті полягає у вивченні особливостей операційного та особистісного компонентів психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. Для досягнення поставленої мети було сформульовано наступні завдання: 1. Проаналізувати зв’язок складових операційного компоненту психологічної готовності до професійної кар’єри з чинниками мікрорівня (характеристиками працівників) та мезорівня (характеристиками організації). 2. Проаналізувати зв’язок складових особистісного компоненту психологічної готовності до професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій з чинниками мікрорівня та мезорівня. 3. Проаналізувати наявність зв’язків операційного та особистісного компонентів психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій з чинниками мікро, мезорорівнів. Загалом у статті описано специфіку цих компонентів. Показано наявність взаємозв’язку між їх складовими та чинниками мікро- та мезорівнів, що впливають на їхній розвиток.
Встановлені закономірності та описані особливості можуть бути істотними в питанні управління власною кар’єрою, та можуть використовуватися як самими працівниками, так і фахівцями з управління персоналом.
Завантаження
Посилання
Карамушка, Л. М. (2000). Психологія управління закладами середньої освіти: монографія. Ніка-центр.
Карамушка, Л. М., & Тиченко, М. Є. (2023a). Методики дослідження психологічних особливостей професійної кар’єри. Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України.
Карамушка, Л. М., & Тиченко, М. Є. (2023b). Особливості ціннісно-мотиваційного компоненту психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. Організаційна психологія. Економічна психологія, 30(4), 66-83.
Карамушка, Т. В. (2022) Психологічна кар’єра аспірантів. Видавець Вікторія Кундельська.
Кокун, О. М. (2020). Професійна життєстійкість особистості: аналіз феномена. Актуальні проблеми психології: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, 20(5), 68-81.
Сингаївська, І. В. (2015). Особистісні якості викладача як передумова його професійної успішності. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2, 86-93.
Тиченко, М. (2024a). Особливості операційного компоненту психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. У Н. Кулаєва, Л. Корват, В. Петренко (Ред.). IV Всеукраїнська науково-практична конференція «Економічна поведінка молоді: конструктивні форми та девіації». (с. 151-156). Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана.
Тиченко, М. (2024b). Особливості операційного компоненту психологічної готовності до здійснення професійної кар’єри працівників сфери креативних індустрій. VI Міжнародна конференція «Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку». «Університет економіки та права «КРОК».
https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE-2024/paper/view/2435
Шеленкова, Н. Л. (2015) Розвиток у майбутніх психологів готовності до здійснення професійної кар’єри. Акварель.
Betz, N. E., & Hackett, G. (2006). Career self-efficacy theory: Back to the future. Journal of career assessment, 14(1), 3-11.
Brusokas, A., & Malinauskas, R. (2014). Career self-efficacy among Lithuanian adolescents in sports schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 212-216.
Day, R., & Allen, T. D. (2004). The relationship between career motivation and self-efficacy with protégé career success. Journal of vocational behavior, 64(1), 72-91.
DiLiello, T. C., & Houghton, J. D. (2008). Creative potential and practised creativity: Identifying untapped creativity in organizations. Creativity and Innovation Management, 17(1), 37-46.
Grant, A. M. (2001). Rethinking psychological mindedness: Metacognition, self-reflection, and insight. Behaviour Change, 18(1), 8-17.
Hirschi, A., Freund, P. A., & Herrmann, A. (2014). The career engagement scale: Development and validation of a measure of proactive career behaviors. Journal of career assessment, 22(4), 575-594.
Kossek, E. E., Roberts, K., Fisher, S., & Demarr, B. (1998). Career self-management: A quasi-experimental assessment of the effects of a training intervention. Personnel Psychology, 51, 935–962.
Lu, S., Au, W. T., Jiang, F., Xie, X., & Yam, P. (2013). Cooperativeness and competitiveness as two distinct constructs: Validating the Cooperative and Competitive Personality Scale in a social dilemma context. International Journal of Psychology, 48(6), 1135-1147.
Maggiori, C., Rossier, J., & Savickas, M. L. (2015). Career adapt-abilities scale–short form (CAAS-SF) construction and validation. Journal of career assessment, 25(2), 312-325.
Nilforooshan, P., & Salimi, S. (2016). Career adaptability as a mediator between personality and career engagement. Journal of Vocational Behavior, 94, 1-10.
Silvia, P. J., & Phillips, A. G. (2011). Evaluating self-reflection and insight as self-conscious traits. Personality and Individual Differences, 50(2), 234-237.
Silvia, P. J. (2022). The self-reflection and insight scale: Applying item response theory to craft an efficient short form. Current Psychology, 41(12), 8635-8645.

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.