ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-358-364Ключові слова:
психологічна експертиза, психологічна оцінка, психодіагностика, етика,, справедливість, конфіденційністьАнотація
Анотація. Психологічна оцінка – перший і дуже важливий етап роботи практичного психолога. Дослідження продемонстрували переваги психодіагностичної оцінки як безпосередньо щодо психосоціальних результатів, так і щодо терапевтичного процесу психологічного консультування (наприклад, залучення клієнта до взаємодії, терапевтичний союз, комплаєнс тощо). Люди часто відчувають поліпшення настрою після психодіагностичного спілкування з психологом, при цьому повторне вимірювання показує зниження рівня тривожності та депресії, потенційно завдяки перевагам емоційного вираження та вимірювання, а також контакту з клієнтами. За таких умов актуалізується роль етичних принципів психологічної експертизи. Метою даної статті є визначення ключових етичних аспектів у психологічній діагностиці та експертизі. Психологічне тестування використовується у різних ситуаціях, що робить його одним із найбільш захоплюючих застосувань психології сьогодні. За результатами дослідження встановлено, що незалежно від того, чи йдеться про відбір працівників, чи намагання визначити, чи людина здорова, щоб постати перед судом, психологічне тестування викликає безліч юридичних та етичних проблем, зокрема конфіденційності та справедливості. У США для вирішення питання про кваліфікацію психолога, який може займатися тестуванням, прийняті закони про атестацію або ліцензування психологів. У більшості штатів висунуті наступні вимоги до фахівців: докторський ступінь з психології, наявність стажу роботи під керівництвом наставника і задовільне складання кваліфікаційного іспиту. В Україні етичний кодекс у психодіагностиці не наскільки поширений, як приміром у США. Етичні стандарти в Україні різні у різних професійних психологічних спільнотах, і ще потрібно докласти зусиль до створення єдиного етичного наративу, який би використовувався як у психологічній діагностиці, так і у психологічному консультуванні. Перспективами подальших досліджень є визначення специфіки етичних кодексів психологів, які працюють у галузі психологічної експертизи в Україні.
Завантаження
Посилання
Arslan, R. (2018). A review on ethical issues and rules in psychological assessment. Journal of Family Counseling and Education, 3(1), 17-29.
Brock, R. L., Barry, R. A., Lawrence, E., Dey, J., & Rolffs, J. (2012). Internet administration of paper-and-pencil questionnaires used in couple research: Assessing psychometric equivalence. Assessment, 19(2), 226-242.
Cole, M. S., Bedeian, A. G., & Feild, H. S. (2006). The measurement equivalence of web-based and paper-and-pencil measures of transformational leadership: A multinational test. Organizational Research Methods, 9(3), 339-368.
Horáka, F., Lackob, D., & Klocekb, A. (2021). Legal Consciousness: A Systematic Review of its Conceptualization and Measurement Methods1. Anuario de Psicología Jurídica, 31, 9-34.
Muñiz, J., & Bartram, D. (2007). Improving international tests and testing. European Psychologist, 12(3), 206-219.
Palladino Schultheiss, D. E., Stead, G. B., & Liao, C. Y. (2019). Ethical Issues in Testing and Assessment. International Handbook of Career Guidance, 755-775.
Rothstein, M. G., & Goffin, R. D. (2006). The use of personality measures in personnel selection: What does current research support? Human resource management review, 16(2), 155-180.
Sherman, C. A., Gordon, G. M., & Edger, K. (2013). Ethical and legal considerations for confidentiality in counseling. Counseling Ethics: Philosophical and Professional Foundations, 117-146.
Stoll, J., Müller, J. A., & Trachsel, M. (2020). Ethical issues in online psychotherapy: A narrative review. Frontiers in psychiatry, 10, 498-439.
Tippins, N. T., Beaty, J., Drasgow, F., Gibson, W. M., Pearlman, K., Segall, D. O., & Shepherd, W. (2006). Unproctored internet testing in employment settings. Personnel Psychology, 59(1), 189-225.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.