ВПЛИВ СІМЕЙНИХ ЧИННИКІВ НА СХИЛЬНІСТЬ ДО БУЛІНГУ СЕРЕД СТАРШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-338-344Ключові слова:
булінг, підліток, конфлікт, насильство, ознаки булінгу, особливості булінгу, сімейні чинникиАнотація
Анотація. Останніми роками проблема булінгу серед неповнолітніх викликає значне занепокоєння з огляду на її зв’язок з низкою негативних наслідків. Серед них - погана успішність, емоційні та невротичні проблеми, ескалація агресії та суїцидальних настроїв серед дітей. Отже, існує нагальна потреба протидіяти випадкам жорстокого поводження з неповнолітніми, відповідальність за що покладається на педагогічні колективи та практичних психологів у загальноосвітніх навчальних закладах. Для викорінення негативних наслідків агресивної поведінки школярів по відношенню до однолітків необхідно дослідити глибинні причини цього явища, які можна визначити як формування булінгової позиції. Актуальність статті зумовлена також впливом повномасштабної війни в Україні на психологічний та емоційний стан підлітків, а саме підвищенням рівня стресу, тривожності та агресії. Крім того, дуже важливо визначити стратегії, які можна застосувати, щоб зменшити ймовірність таких випадків. Мета статті – дослідити взаємозв’язок між особливостями дитячо-батьківських стосунків у сім’ях підлітків та типами булінгу, до яких вони можуть вдаватися по відношенню до своїх однолітків. Методологія дослідження включає порівняльний, системний та функціональний аналіз філософської, психологічної та педагогічної літератури. Дослідження виявило, що підлітки, які зазнають суворого та жорсткого виховного впливу, а також батьки, які покладають на них високі очікування, яких вони не виправдовують, менш схильні розповідати батькам про свої труднощі, брати участь у конструктивних дискусіях або шукати допомоги та підтримки у вирішенні проблем. Відповідно, така динаміка підвищує ймовірність виникнення та ескалації вербальної віктимізації серед підлітків у їхніх стосунках з однолітками. Стиль сімейного виховання та стосунки між батьками та дітьми відіграють значну роль у цій проблемі і, за умови правильної побудови, сприяють здоровому розвитку підлітка та забезпечують його безпеку в шкільному колективі та суспільстві.
Завантаження
Посилання
Arseneault, L. (2018). Annual Research Review: The persistent and pervasive impact of being bullied in childhood and adolescence: Implications for policy and practice. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59(4), 405-421. https://doi.org/10.1111/jcpp.12841
Cameron, D. L., & Kovac, V. B. (2024). Parents’ Perspectives on their Child’s Involvement in Bullying in Preschool. Child Care in Practice, 1–16. https://doi.org/10.1080/13575279.2024.2371375
Cava, M. J., Musitu, G., Buelga, S., & Murgui, S. (2010). The Relationships of Family and Classroom Environments with Peer Relational Victimization: An Analysis of their Gender Differences. The Spanish Journal of Psychology, 13(1), 156–165. https://doi.org/10.1017/S1138741600003747
Dědová, M., Baník, G. (2024). Unlocking the Power of Parenting: Unraveling How Family Atmosphere and Parenting Styles Impact the Pivotal Role in Bullying Behavior. Studies Psychologica, 66(1), 19-34. 0039-3320. DOI: https://doi.org/10.31577/sp.2024.01.888
Deli, P., Moisoglou, I., Galanis, P., Toska, A., Fradelos, E., Tsiachri, M., Yfantis, A., Katsiroumpa, A., Konstantinidis, T., Sarafis, P. & Saridi, M. (2024). Parents’ attitudes, perceptions and coping strategies regarding school bullying. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 36(3), 315-320. https://doi.org/10.1515/ijamh-2024-0032
Ettekal, I., & Ladd, G. W. (2020). Development of aggressive-victims from childhood through adolescence: Associations with emotion dysregulation, withdrawn behaviors, moral disengagement, peer rejection, and friendships. Development and Psychopathology, 32(1), 271–291. https://doi.org/10.1017/S0954579419000063
Faris, R., & Felmlee, D. (2014). Casualties of Social Combat. American Sociological Review. https://doi.org/10.1177/0003122414524573
Ioannidou, L., & Zafiropoulou, M. (2024). Victimization: Child’s characteristics, parenting practices, and peer relationships. A mixed methods study. Psychology Hub, 41(2). https://doi.org/10.13133/2724-2943/18261
Košir, K., Zakšek, M., & Kozina, A. (2023). School Belongingness and Family Support as Predictors of School Bullying Perpetration and Victimization in Adolescents: Are Relations the Same for Students with an Immigrant Background? Victims & Offenders, 1–19. https://doi.org/10.1080/15564886.2023.2181251
Lester, L., Pearce, N., Waters, S. et al. (2017). Family Involvement in a Whole-School Bullying Intervention: Mothers’ and Fathers’ Communication and Influence with Children. J Child Fam Stud 26, 2716–2727. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0793-6
Lawrence, T. I., Wojciechowski, T., Fitzgerald, M., & Watson, S. T. (2024). The transition from physical sibling abuse to bullying perpetration through trait anger: A longitudinal study. Journal of Adolescence, 96(7), 1473-1484. https://doi.org/10.1002/jad.12356
Mota, C. P., Sousa, J. R., & Relva, I. C. (2024). Sibling Violence and Bullying Behaviors in Peers: The Mediational Role of Self-Esteem. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(2), 227. https://doi.org/10.3390/ijerph21020227
Saputra, R. L., Susanto, T., Rasni, H., & Kurdi, F. (2024). Family Counseling on Parenting in The Prevention of Adolescent Bullying Behavior: A Literature Review. Journal of Rural Community Nursing Practice, 2(2), 247–266. https://doi.org/10.58545/jrcnp.v2i2.259
Wolke, D., & Samara, M. M. (2004). Bullied by siblings: Association with peer victimisation and behaviour problems in Israeli lower secondary school children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(5), 1015-1029. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.t01-1-00293.x
Zografova, Y., & Dimitrova, E. E. (2023). The Role of Family and Media Environment on Aggressive Behaviour in Bulgarian Schools. Societies, 13(10), 222. https://doi.org/10.3390/soc13100222
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.