ОСОБИСТІСНІ СУПЕРЕЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇХ КОРЕКЦІЯ ЗАСОБАМИ ПСИХОДРАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-150-158Ключові слова:
особистісна суперечність, механізми психологічних захистів, кризові стани здобувачів вищої освіти, психодрамаАнотація
У статті розглянуто особистісну суперечність як неузгодженість між різними складовими психіки людини (між потребами та можливостями їх задоволення, між свідомістю та несвідомими психічними явищами, між неправильними думками та вчинками і емоціями тощо). Подолання особистісної проблеми – це розуміння та відмова від запрограмованої поведінки, яка не дозволяє досягти поставленої цілі, та поступове формування нових зразків ефективної поведінки. Зараз актуальними залишаються підбір і використання ефективних методів для діагностики та корекції особистісних проблем здобувачів вищої освіти. Мета статті – поглибити розуміння та коригувати особистісні суперечності здобувачів-психологів закладів вищої освіти засобами психодрами. Завдання полягали в коригуванні особистісних суперечностей, які проявлялися через механізми психологічних захистів та кризові стани здобувачів – майбутніх психологів. Для діагностики механізмів психологічних захистів використано опитувальник Р. Плутчика, Г. Келлермана, Г. Конте. Для діагностики та корекції особистісних суперечностей проведено зі здобувачами психодраматичні сесії у процесі вивчення навчальної дисципліни «Психодрама», які включали розминку, вибір протагоніста, психодраматичну дію та шерінг. У результаті нами встановлено такі позитивні зміни. Зменшилася кількість неусвідомлюваних механізмів психологічних захистів – від 15,3% до 10,7%. Зменшилася кількість здобувачів, які не усвідомлювали власні кризові стани (від 25,7% до 10,3%). В середньому розуміння особистісних суперечностей здобувачами збільшилося на 8%. В середньому розуміння особистісних суперечностей майбутніми психологами збільшилося на 8%. Розуміння особистісних суперечностей полягало у виведенні їх на рівень свідомості. Корекція полягала в тому, що переживання (проживання) зовні драми внутрішнього світу допомогла здобувачам глибше усвідомити та опанувати своє минуле і «попрощатися» з ним; повірити в себе, у свої сили й можливості позитивних змін; знайти оптимальні способи поведінки у важких життєвих ситуаціях; освоїти нові ролі й моделі поведінки; скоригувати життєвий сценарій, знайти вихід з конфлікту, зменшити симптоми важких переживань тощо. Заняття з психодрами допомогли здобувачу зрозуміти та відкоригувати особистісні проблеми, а це допомогло йому ефективно працювати в майбутньому з клієнтами під час своєї практики. Отже, важливим методом усвідомлення та корекції особистісних суперечностей стала психодрама.
Завантаження
Посилання
Bohdan T. V. (2012) Diahnostyka i korektsiia vnutrishnikh superechnostei osobystosti zasobamy psykhodramy u protsesi aktyvnoho sotsialno-psykholohichnoho navchannia : dys. ... kand. psykhol. nauk : spets. 19.00.07 “Pedahohichna ta vikova psykholohiia”. Kharkiv. 224 s. [in Ukrainian].
Dogan, T. (2010). The effects of psychodrama on young adults’ attachment styles. Arts in Psychotherapy. 37 (2),112-119.
Karp, M., Holmes P., Tawon K. (Ed). (2013). Manual on psychodrama. (O.P. Prokopov, Trans). Kyiv: P. Gornostay.
Kipper, D.A, Ritchie, T.D. (2003). The effectiveness of psychodramatictechnigues: A meta-analysis. Group Dynamics: Theory, Research and Practice, 7,1, 13-25.
Monit Cheung, Kim Alzate, Peter Viet. (2012). Psychodrama Preparation for Internship. Practice Digest. Volume 2.2. October
Moreno, Y. (1993). Teatr spontannosti [Theater of spontaneity]. Krasnoyarsk: Fond Ment. Zdorovya [in Russian].
Nicholas, M. (2009). Intoduction to the special issue on psychodrama With some comments on Moreno’s concept of spontaneity. Group, 33(4), 291-295.
Plutchyk, R. (2002). Diagnostics of typologies of psychological protection. Social-psychological diagnostics of the development of personality and small groups. Fetiskin, N.P., Kozlov, V.V., Manuilov, G.M. (Ed.); (Chapter 9.4, 309-314). Moscow: Publishing House of the Institute of Psychotherapy.
Synhaivska, I. V., Tkach, V. V., Tkach, R. M. Metody yunhianskoho analizu v rozviazanni vnutrishnoho konfliktu osobystosti (na prykladi roboty z poshukom sensu zhyttia). Pravnychyi visnyk Universytetu «KROK». K.: Vyshchyi navchalnyi zaklad «Universytet ekonomiky ta prava «KROK». 24. 2016. S. 229–234. [in Ukrainian].
Stroo, V.A. (1998). Zashchitnyie mehanizmy: otlichnosti k gruppe [Protective mechanisms: from person to group]. Voprosypsihologii – Questions of psychology, 4, 5-60 [in Russian].
Cheung, М., Alzate, К., Viet, Р. (2012). Psychodrama Preparation for Internship.Practice Digest, Vol. 2.2. [in Ukrainian].
Chudaieva, N.V., Shuldyk, H.O. (2020) Psykhodrama. Kurs lektsii : navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh vuziv. MON Ukrainy, Umanskyi derzh.ped.u-tet imeni Pavla Tychyny,F-tet sotsialnoi ta psykholohichnoi osvity, K-ra psykholohii. Uman : Vizavi. 158 s. [in Ukrainian].
Yatsenko, T. S. (2006). Osnovyglybynnoyipsyhokorekciyi: fenomenologiya, teoriyaipraktyka [FundamentalsofDeepPsychocorrection: Phenomenology, TheoryandPractice]. Kyiv : VyshchaShkola [in Ukrainian].
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.