ТРЕТЯ МІСІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ВІЙНИ ТА ВІДНОВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-78-35-43

Ключові слова:

третя місія університету, післявоєнне відновлення, молодь, соціальна згуртованість, публічне управління, громада

Анотація

Анотація. У статті досліджується еволюція поняття «третя місія» університетів, що виходить за межі традиційних функцій освіти та науки, охоплюючи соціальну, економічну, культурну та громадську взаємодію із суспільством. Проаналізовано міжнародні підходи до реалізації третьої місії, зокрема моделі університетів як центрів соціальних інновацій, підприємництва, регіонального розвитку та громадянської участі. Наводяться приклади з Великої Британії, США, Фінляндії та країн, що розвиваються, де університети стали важливими агентами змін у своїх громадах, а також створили сталі екосистеми взаємодії з бізнесом, владою та громадянським суспільством.

Особливу увагу приділено українському контексту, в якому війна зумовила переосмислення функцій закладів вищої освіти як осередків підтримки, згуртованості, адаптації та опору. У статті висвітлено трансформацію третіх місій університетів у кризових умовах: надання гуманітарної допомоги, організація прихистку для внутрішньо переміщених осіб, участь у цифровізації державного управління, реалізація освітніх та аналітичних проєктів для держави та громад. Проаналізовано діяльність низки українських університетів, таких як Київська школа економіки, Український католицький університет, що демонструють інституційну стійкість, гнучкість і соціальну відповідальність.

У післявоєнному періоді університети відіграватимуть ключову роль у підготовці нових кадрів, відновленні людського капіталу, наданні експертної підтримки уряду, участі в розбудові регіонів та утриманні молоді в Україні. У цьому контексті третя місія набуває нового стратегічного виміру – вона перетворюється на інтегровану складову функціонування ЗВО та важливий інструмент розвитку стійкого суспільства. У статті також розглянуто політичні та управлінські механізми стимулювання третьої місії. Авторка аргументує, що третя місія має бути усвідомлена не як додаткова функція, а як повноцінна сфера діяльності університетів, здатна зміцнити суспільну довіру, забезпечити сталість та підвищити вплив вищої освіти на трансформацію країни.

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Віра Усик, Приватний університет «Київська школа економіки», м. Київ

Д-р екон. наук, професор,  в.о. декана факультету соціальних наук,  Приватний університет «Київська школа економіки», м. Київ

Посилання

Blasi, B., Miani, A., & Puliga, M. (2019). A new method for evaluating universities’ third mission activities in Italy: Case study contribution to the OECD TIP Knowledge Transfer and Policies project. OECD. https://stip.oecd.org/assets/TKKT/CaseStudies/11.pdf

Borlaug, S. B., & Elken, M. (2024). Formalising variety: The organisation of universities’ regional engagement and third mission activities. European Journal of Higher Education, 14(S1), 10–28. https://doi.org/10.1080/21568235.2024.2405555

Compagnucci, L., & Spigarelli, F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, 161, 120284. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120284

European Innovation Council. (n.d.). Homepage. Retrieved May 30, 2025, from https://eic.ec.europa.eu/index_en

Kyiv School of Economics. (n.d.). Retrieved May 30, 2025, from https://kse.ua/

McFaul, H. (2024). University engagement: Policy, practice and the public good [Doctoral dissertation, Lancaster University]. Lancaster University Repository. https://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/223680/

Petersen, Il-haam, & Kruss, G. (2021). Universities as change agents in resource-poor local settings: An empirically grounded typology of engagement models. Technological Forecasting and Social Change, 167. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120693

Popko, V. (2024, April 11). University 3.0: The role of higher education institutions in post-war reconstruction. Interfax-Ukraine. https://en.interfax.com.ua/news/blog/1059105.html

Sikorsky Challenge. (n.d.). Всеукраїнська інноваційна екосистема. Retrieved May 30, 2025, from https://www.sikorskychallenge.com/

Spânu P, Ulmeanu M-E, Doicin C-V. Academic Third Mission through Community Engagement: An Empirical Study in European Universities. Education Sciences. 2024; 14(2):141. https://doi.org/10.3390/educsci14020141

Tech StartUp School. (n.d.). Інноваційна освітня платформа Львівської політехніки. Retrieved May 30, 2025, from https://www.tsus.org/

Trencher, G., Yarime, M., McCormick, K., Doll, C. N. H., & Kraines, S. B. (2014). Beyond the third mission: Exploring the emerging university function of co-creation for sustainability. Science and Public Policy, 41(2), 151–179. https://doi.org/10.1093/scipol/sct044

UK Research and Innovation. (n.d.). Higher Education Innovation Fund (HEIF). Retrieved May 30, 2025, from https://www.ukri.org/what-we-do/browse-our-areas-of-investment-and-support/higher-education-innovation-fund/

Vaira, M., Rostan, M., Ceravolo, F. A., & Balduzzi, G. (2024). Building trust in university–industry relations: Evidence from six cases of collaboration for research and innovation in Lombardy. European Journal of Higher Education, 14(2), 1–19. https://doi.org/10.1080/21568235.2024.2411602

Yuriy Petrushenko, Anna Vorontsova, Roman Dorczak and Tetiana Vasylieva (2023). The third mission of the university in the context of war and post-war recovery. Problems and Perspectives in Management, 21(2-si), 67-79. doi:10.21511/ppm.21(2-si).2023.09

Zaxid.net. (2024, January 30). Служіння – третя місія вищої школи: Університети та громади разом працюють для відбудови і сталого розвитку. https://zaxid.net/universiteti_ta_gromadi_razom_pratsyuyut_dlya_vidbudovi_i_stalogo_rozvitku_n1601027

Zomer, A., & Benneworth, P. (2011). The Rise of the University’s Third Mission. In J. Enders, H. F. de Boer, & D. F. Westerheijden (Eds.), Reform of Higher Education in Europe (pp. 81–101). Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-555-0_6

Кабінет Міністрів України. (2022). Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки (Розпорядження № 286-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

Downloads

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Усик, В. (2025). ТРЕТЯ МІСІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ВІЙНИ ТА ВІДНОВЛЕННЯ. Вчені записки Університету «КРОК», (2(78), 35–43. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-78-35-43

Номер

Розділ

Розділ 1. Економіка