FEATURES OF CLIMATE AND ECOLOGICAL MANAGEMENT AND MARKETING AS THE BASIS FOR SUSTAINABLE STRATEGIC DEVELOPMENT OF A MODERN ENTERPRISE

Authors

  • Olena Bielova "KROK” University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-63-109-115

Keywords:

climate, climate management, ecological management, climate marketing, ecological marketing, sustainable development, strategy

Abstract

The article is devoted to the study of the peculiarities of the formation of climate and ecological management and marketing in a modern enterprise. The terms "climate management", "ecological management" and "sustainable strategic development of the enterprise" are defined. The preconditions for the emergence and development of ecological and climate management and marketing in a modern enterprise in the process of its sustainable strategic development are identified and analyzed. Since the sustainable strategic development of the enterprise is defined in the article as a kind of socio-economic strategic development of the enterprise, carried out in harmony with the environment, it is emphasized that sustainable strategic development involves ensuring and meeting real social needs without compromising the interests of future generations, which involves the use of ecological and climate management and marketing. It is also emphasized that for the enterprise in the transition to the model of sustainable development it is necessary to ensure economically stable and further development of the enterprise due to its rational economic activity on the basis of low-waste and resource-saving technologies; as well as to promote changes in the structure of production and consumption, as there is a need to compare production with depreciation and consumption. The article defines that ecological and climate management in a modern enterprise in the process of its sustainable strategic development affects such areas as: organizational culture of the enterprise; natural resources management; waste management; security management; energy management at the enterprise; product life cycle management, etc. The article analyzes that the effectiveness of climate and ecological management and marketing also depends on such internal factors as: the level of staff qualifications; motivation of management and staff; availability of resources; level of responsibility at the enterprise. Of the external factors, the norms and laws on ecological protection at the macro level and the participation of stakeholders at the micro level are identified as key. The main advantages of climate and ecological management and marketing for sustainable strategic development of the enterprise are identified and it is emphasized that with optimally thought-out and planned implementation climate and ecological management and marketing can not only significantly increase the company's profit and production capacity, but also contributes to the formation of manifestations of modern ecological culture, which is an integral part of sustainable strategic development of any modern enterprise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Bielova, "KROK” University

PhD (Economics), associate professor at marketing and behavioral economics department, Member of EU Erasmus + KA2 project (higher education capacity development) CLIMAN

References

Бєлова O. I., Рибалко І. В. Кліматичний та екологічний менеджмент як основа сталого розвитку сучасного підприємства. ІІ Міжнародна конференція з економіки, бухгалтерського обліку та фінансів: матеріальні конференції (Таллінн, Естонія, 05 листопада 2021 р.). URL: https://conf.scnchub.com/index.php/ICEAF/ICEAF-2021/paper/view/279.

Бєлова O. I., Наумова O. O. Переваги впровадження системи кліматичного та екологічного менеджменту в діяльність підприємства. Галузеві проблеми екологічної безпеки – 2021: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції за участю молодих вчених, 27 жовтня 2021 р., м. Харків, с. 9-10.

Бєлова O. I., Наумова O. O. Маркетинг і зміна клімату. Галузеві проблеми екологічної безпеки – 2021: Матеріали конференції: Міжнародна науково-практична конференція за участю молодих вчених, 27 жовтня 2021 р., м. Харків, с. 10-11.

Барроу C. Д. Екологічний менеджмент та розвиток. 2005. URL : http://www.untag-smd.ac.id/files/Perpustakaan_Digital_1/ECOLOGICAL%20MANAGEMENT%20Ecological%20management%20and%20development.pdf

Екологічний менеджмент та сталий розвиток. URL : https://www.ifad.org/elearning/IFAD_ESA_Procedures_FINAL.pdf.

Каза, Сільпа; Яо, Ліза К.; Бхада-Тата, Періназ; Ван Вурден, Франк Що за відходи 2.0: глобальний огляд управління твердими відходами до 2050 року. Розвиток міст. Вашингтон, округ Колумбія: Світовий банк. URL : https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/30317

Барз М., Аснакеч Л.С. Каталітичне перетворення біогазу в біометан шляхом прямого метанування. Галузеві проблеми екологічної безпеки – 2021: матеріали конференції: Міжнародна науково-практична конференція за участю молодих вчених, 27 жовтня 2021 р., м. Харків, с. 6-7.

Дідьє К., Лекус Д. Екологічна проблема зміни клімату в Словаччині. Галузеві проблеми екологічної безпеки – 2021: Матеріали конференції: Міжнародна науково-практична конференція за участю молодих вчених, 27 жовтня 2021 р., м. Харків. C. 11-13.

Барун М. В., Ляшенко Д. Стратегія управління відходами в Україні. Галузеві проблеми екологічної безпеки – 2021 : Матеріали конференції: Міжнародна науково-практична конференція за участю молодих вчених, 27 жовтня 2021 р., м. Харків, с. 42-44.

Горобец О. В., Горобец С. Н. Екологічний менеджмент як ефективний інструмент розвитку підприємства за умов ринкової економіки. URL : https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/01/252.pdf.

Downloads

Published

2021-10-24

How to Cite

Bielova, O. (2021). FEATURES OF CLIMATE AND ECOLOGICAL MANAGEMENT AND MARKETING AS THE BASIS FOR SUSTAINABLE STRATEGIC DEVELOPMENT OF A MODERN ENTERPRISE. Science Notes of KROK University, (3(63), 109–115. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-63-109-115

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing