КОУЧИНГОВИЙ ПІДХІД ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ ДОВІРЛИВИХ СТОСУНКІВ МІЖ БАТЬКАМИ І ПІДЛІТКАМИ

Автор(и)

  • Ірина Сингаївська ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК" https://orcid.org/0000-0001-6802-0081
  • Олена Іванова ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-70-166-172

Ключові слова:

коучинг, коучинговий підхід, підлітки, батьки, партнерство, довірливі стосунки

Анотація

Стаття розкриває проблему побудови довірливих стосунків між батьками та підлітками з використанням коучингового підходу. У статті аналізуються психологічні особливості підліткового віку, коротко описуються висновки досліджень останніх років з цієї проблеми. Актуальність теми статті зумовлена складністю проблем, що виникають у підлітковому віці, зокрема, у стосунках батьків та підлітків; важливістю надання психологічної допомоги батькам у розвитку позитивних стосунків з дітьми-підлітками; а також значущістю впливу батьків на формування особистості дитини-підлітка. Авторами висвітлюється тема усвідомленого батьківства; розкриваються способи підвищення рівня компетентності батьків, розвитку в них здібностей конструктивної поведінки у міжособистісному конфлікті; описуються особливості застосування батьками коучингового підходу як інструменту для встановлення довірливих стосунків з дітьми-підлітками. У статті описані три ролі батьківства: роль батьків-вчителів, батьків-адміністраторів та батьків-коучів. Батьки підлітків можуть скористатися можливістю стати менторами, провідниками для своїх дітей, що подорослішали, надаючи їм підтримку. Коучинговий підхід у відносинах з дітьми – це максимальна підтримка, де немає засудження, оцінки, порад, негативного минулого, а лише сьогодення та майбутнє. Це навички, що допомагають вибудовувати позитивний діалог з дитиною і давати позитивний зворотній зв'язок, ставити питання, намічати дії, посилювати мотивацію та створювати підтримуюче середовище.  Але батьків потрібно навчити, як цього досягти. І з цією метою авторами розроблено тренінгову програму в коучинговому форматі «Бути в контакті». Завдання тренінгу – допомогти батькам знайти контакт не тільки із своєю дитиною, але і з собою, бо тільки розуміючи себе, можна краще зрозуміти свою дитину. Мета запропонованого авторами тренінгу, який створено та апробовано в практиці: усвідомлення та підвищення рівня психологічної батьківської компетентності у взаємодії з підлітками; розуміння батьками власних потреб і почуттів; розширення можливостей розуміння потреб, почуттів та емоцій своєї дитини; опанування основних коучингових компетенцій у вихованні дітей; вибудова гармонійної комунікації у сім’ї та успішний виховний вплив на дитину в умовах довірчих відносин.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ірина Сингаївська, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Кандидат психологічних наук, професор, директор інституту психології, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», Київ, Україна

Олена Іванова, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Магістрант, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», м. Київ

Посилання

Сингаївська І.В., Федорець С. Б. Підлітковий вік як один із критичних періодів психосексуального розвитку людини. Вчені записки Університету «КРОК», 2022. № 4 (68). С. 107–114.

Войтенко Н. Потенціал людського мозку : електр. журн. Збруч, 2021. 10.02. https://zbruc.eu/node/103208

Crone E. The Adolescent Brain Changes in learning, decision-making and social relations : Routledge, 2016. 156 р.

Blakemore Sarah-Jayne. The mysterious workings of the adolescent brain : conf. TEDGlobal, 2012. june https://www.ted.com/talks/sarah_jayne_blakemore_the_mysterious_workings_of_the_adolescent_brain

Сингаївська І.В., Хохліна І.В. Психологічні особливості самооцінки дітей підліткового віку. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку: тези доповідей ІІ Міжнародної конференції (Київ, 20 листопада 2020 р.). К.: Університет "КРОК", 2020. С. 90–92. https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE2020/paper/view/159

Sterling Diana. The Parent as Coach : White Oak Publishing, 2008.133 р.

Downloads

Опубліковано

2023-06-30

Як цитувати

Сингаївська, І., & Іванова, О. (2023). КОУЧИНГОВИЙ ПІДХІД ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ ДОВІРЛИВИХ СТОСУНКІВ МІЖ БАТЬКАМИ І ПІДЛІТКАМИ. Вчені записки Університету «КРОК», (2(70), 166–172. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-70-166-172

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія