ХАРАКТЕРИСТИЧНІ МОМЕНТИ СУЧАСНОЇ ПАРАДИГМИ КОМУНІКАТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-246-256Ключові слова:
комунікативний менеджмент, генезис, комунікації, персонал, організаціяАнотація
У статті розглянута проблема формалізації парадигми комунікативного менеджменту. Комунікативний менеджмент є не тільки визначеною системою управління комунікаціями. У його змісті відбиваються характер і особливості професійного уміння менеджера спроектувати і реалізувати комунікативний процес, вибудувати в організації комунікативну систему і правильно визначити розміри комунікативного простору. Ці особливості й визначають актуальність дослідження за визначеною темою.
Мета статі є визначення і опис характеристичних моментів сучасної парадигми комунікативного менеджменту, що надасть можливість подальшого розвитку його теорії і методології. До характеристичних моментів парадигми віднесено трактування самого терміну «комунікативний менеджмент», місію, мету, завдання, спрямованість, рольове значення, об’єкт, предмет, призначення, ключові функції, інструментарій, сфери застосування, напрями теоретичних і прикладних інтересів, продукт (результат).
Методологія дослідження, що була використана для вирішення дослідницької проблеми, передбачала застосування таких методів як абстрактно-логічний і монографічний. Ці методи повністю узгоджені з метою і завданнями дослідження. При виконанні дослідження автор дотримувався загальнонаукових принципів, зокрема термінологічного, системного і когнітивного (пізнавального).
У статті обґрунтовано значущість реалізації положень і принципів комунікативного менеджменту для організацій різної галузевої належності й форм власності. Досліджено погляди науковців на тлумачення поняття «комунікативний менеджмент». Вказано на основні чинники різного трактування дослідниками дефініції «комунікативний менеджмент». Запропоновано авторське визначення дефініції «комунікативний менеджмент»: це одна із специфічних форм загального менеджменту, яка реалізується як цілеспрямована діяльність з управління комунікаціями між учасниками виробництва матеріальних благ у межах певного комунікативного простору. Наведено опис характеристичних моментів парадигми комунікативного менеджменту. Встановлено, що комунікативний менеджмент забезпечує інтегративні та координувальні ефекти в управлінні організацією в межах комунікативного простору. Зазначено, що критерій ефективності комунікативного менеджменту повинен обов’язково співвідноситися зі стратегією організації, яка не зводиться тільки до поточної ефективності.
Набули подальшого розвитку теоретико-методологічні засади комунікативного менеджменту та наукові уявлення про його сутність, зміст і значущість для ефективного управління організаціями, запропоновано удосконалене визначення терміну «комунікативний менеджмент».
Значущість наведеного матеріалу криється в наданні фахівцям систематизованої інформації щодо сучасної парадигми комунікативного менеджменту, ґрунтовного пояснення важливості застосування положень і принципів комунікативного менеджменту в загальному управлінні підприємствами, фірмами і компаніями.
Перспективою подальших досліджень є перегляд і уточнення концепції комунікативного менеджменту, обґрунтування його зв’язку із загальними функціями управління. Планується також поглибити дослідження у сфері оцінки ефективності комунікативного менеджменту з використанням кількісних і якісних методів.
Завантаження
Посилання
Бебик, В. М. (2005). Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз : монографія. Київ : МАУП. 432-437.
Бурмака, Т. М., Великих, К. О. (2019). Комунікативний менеджмент : конспект лекцій (для студентів бакалавріату всіх форм навчання спеціальності 073 – Менеджмент). Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. 69.
Васильченко, К. М. (2010). Комунікативний менеджмент. Доступ через : https://doi.org/file:///C:/Users/2010g/Downloads/КМ%20Васильченко%20Гришко%202018%20(1).pdf .
Васильченко, М.І ., Гришко, В. В. (2018). Комунікативний менеджмент: навч. посібник. Полтава : ПолтНТУ. 208.
Гарматюк, О. Комунікативний менеджмент – наука і мистецтво управління комунікаційними процесами. Доступ через : https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/19801/2/XVIINK_2013vIII_Harmatiuk_O-Komunikatyvnyi_menedzhment_9.pdf .
Кобильченко, В. (2016). Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології. ОСОБЛИВА ДИТИНА: навчання і виховання. № 4. 18-23. Доступ через : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716859/1/%D0%9A%D0%92%D0%92%204%2C%202016.pdf .
Комунікаційний менеджмент. Його принципові положення і функції. Доступ через : http://um.co.ua/10/10-9/10-92753.html .
Панченко, С. В., Дикань, О. В., Громова, О. В., Семенцова, О. В. (2024). Комунікативний менеджмент : навч. посібник. Харків : УкрДУЗТ. 184.
Прус, Л. Р. (2009). Комунікаційний менеджмент. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. № 1. 38–41. Доступ через : http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2009_1/zmist.files/_09.pdf .
Роль комунікативного менеджменту в організації (2020). Доступ через : https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/31957/2/PGNAP_2020_Artemovych_M-The_role_of_communicative_185-186.pdf .
Сумець, О. М. (2024). Комунікативний менеджмент : навч. посібник. Київ : Університет економіки і права «КРОК». 178.
Ткаченко, В. А., Холод, Б. І., Воронков, О. Г., Лямець, В. І. (1998). Операційне управління виробництвом. Технологічна база управління: монографія. Київ: Соборна Україна. 235.
Чередниченко, В. В. (2022). Комунікативний менеджмент в стратегії розвитку підприємства. Економіка та суспільство. № 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-89 .
Фурман, А. (2013). Парадигма як предмет методологічної рефлексії. Психологія. № 3. 72-85. Доступ через : http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/7413/1/3_2013.pdf .
Шпак, Н. О. (2010). Комунікаційний менеджмент: сутність та розвиток. Економіка та держава. № 2. 30-33.
What Is Communications Management? A Complete Guide (2024). https://in.indeed.com/career-advice/career-development/communication-management .
Zerfass, Ansgar & Link, Jeanne (2024). Business models for communication departments: a comprehensive approach to analyzing, explaining and innovating communication management in organizations. Journal of Communication Management. Issue 3. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/jcom-02-2023-0027/full/html?skipTracking=true .
Pfanneedoerfer, G. (1995). Kommunikatios management. Baden-Baden. «Nomos Verlags gesellschaft». 9-11.
LivingFo. Комунікаційний менеджмент. Доступ через : https://livingfo.com/komunikatsijnyj-menedzhment/ .
Senapathy, Yad (2023). What is Project Communication Management? Definition, Importance, Objectives & Purpose, Process Explained. https://www.4pmti.com/learn/communications-management/ .
Singh, Vinay Kumar (2023). Communications Management. Definition, Process & Systems. https://study.com/academy/lesson/communications-management-definition-process-systems.html .

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.