ХАРАКТЕРИСТИЧНІ МОМЕНТИ СУЧАСНОЇ ПАРАДИГМИ КОМУНІКАТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-246-256

Ключові слова:

комунікативний менеджмент, генезис, комунікації, персонал, організація

Анотація

У статті розглянута проблема формалізації парадигми комунікативного менеджменту. Комунікативний менеджмент є не тільки визначеною системою управління комунікаціями. У його змісті відбиваються характер і особливості професійного уміння менеджера спроектувати і реалізувати комунікативний процес, вибудувати в організації комунікативну систему і правильно визначити розміри комунікативного простору. Ці особливості й визначають актуальність дослідження за визначеною темою.

Мета статі є визначення і опис характеристичних моментів сучасної парадигми комунікативного менеджменту, що надасть можливість подальшого розвитку його теорії і методології. До характеристичних моментів парадигми віднесено трактування самого терміну «комунікативний менеджмент», місію, мету, завдання, спрямованість, рольове значення, об’єкт, предмет, призначення, ключові функції, інструментарій, сфери застосування, напрями теоретичних і прикладних інтересів, продукт (результат).

Методологія дослідження, що була використана для вирішення дослідницької проблеми, передбачала застосування таких методів як абстрактно-логічний і монографічний. Ці методи повністю узгоджені з метою і завданнями дослідження. При виконанні дослідження автор дотримувався загальнонаукових принципів, зокрема термінологічного, системного і когнітивного (пізнавального).

У статті обґрунтовано значущість реалізації положень і принципів комунікативного менеджменту для організацій різної галузевої належності й форм власності. Досліджено погляди науковців на тлумачення поняття «комунікативний менеджмент». Вказано на основні чинники різного трактування дослідниками дефініції «комунікативний менеджмент». Запропоновано авторське визначення дефініції «комунікативний менеджмент»: це одна із специфічних форм загального менеджменту, яка реалізується як цілеспрямована діяльність з управління комунікаціями між учасниками виробництва матеріальних благ у межах певного комунікативного простору. Наведено опис характеристичних моментів парадигми комунікативного менеджменту. Встановлено, що комунікативний менеджмент забезпечує інтегративні та координувальні ефекти в управлінні організацією в межах комунікативного простору. Зазначено, що критерій ефективності комунікативного менеджменту повинен обов’язково спів­відноситися зі стратегією організації, яка не зводиться тільки до поточної ефективності.

Набули подальшого розвитку теоретико-методологічні засади комунікативного менеджменту та наукові уявлення про його сутність, зміст і значущість для ефективного управління організаціями, запропоновано удосконалене визначення терміну «комунікативний менеджмент».

Значущість наведеного матеріалу криється в наданні фахівцям систематизованої інформації щодо сучасної парадигми комунікативного менеджменту, ґрунтовного пояснення важливості застосування положень і принципів комунікативного менеджменту в загальному управлінні підприємствами, фірмами і компаніями.

Перспективою подальших досліджень є перегляд і уточнення концепції комунікативного менеджменту, обґрунтування його зв’язку із загальними функціями управління. Планується також поглибити дослідження у сфері оцінки ефективності комунікативного менеджменту з використанням кількісних і якісних методів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Олександр Сумець, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК»

Д.е.н., доцент, професор кафедри управлінських технологій, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», м. Київ

Посилання

Бебик, В. М. (2005). Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз : монографія. Київ : МАУП. 432-437.

Бурмака, Т. М., Великих, К. О. (2019). Комунікативний менеджмент : конспект лекцій (для студентів бакалавріату всіх форм навчання спеціальності 073 – Менеджмент). Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. 69.

Васильченко, К. М. (2010). Комунікативний менеджмент. Доступ через : https://doi.org/file:///C:/Users/2010g/Downloads/КМ%20Васильченко%20Гришко%202018%20(1).pdf .

Васильченко, М.І ., Гришко, В. В. (2018). Комунікативний менеджмент: навч. посібник. Полтава : ПолтНТУ. 208.

Гарматюк, О. Комунікативний менеджмент – наука і мистецтво управління комунікаційними процесами. Доступ через : https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/19801/2/XVIINK_2013vIII_Harmatiuk_O-Komunikatyvnyi_menedzhment_9.pdf .

Кобильченко, В. (2016). Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології. ОСОБЛИВА ДИТИНА: навчання і виховання. № 4. 18-23. Доступ через : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716859/1/%D0%9A%D0%92%D0%92%204%2C%202016.pdf .

Комунікаційний менеджмент. Його принципові положення і функції. Доступ через : http://um.co.ua/10/10-9/10-92753.html .

Панченко, С. В., Дикань, О. В., Громова, О. В., Семенцова, О. В. (2024). Комунікативний менеджмент : навч. посібник. Харків : УкрДУЗТ. 184.

Прус, Л. Р. (2009). Комунікаційний менеджмент. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. № 1. 38–41. Доступ через : http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2009_1/zmist.files/_09.pdf .

Роль комунікативного менеджменту в організації (2020). Доступ через : https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/31957/2/PGNAP_2020_Artemovych_M-The_role_of_communicative_185-186.pdf .

Сумець, О. М. (2024). Комунікативний менеджмент : навч. посібник. Київ : Університет економіки і права «КРОК». 178.

Ткаченко, В. А., Холод, Б. І., Воронков, О. Г., Лямець, В. І. (1998). Операційне управління виробництвом. Технологічна база управління: монографія. Київ: Соборна Україна. 235.

Чередниченко, В. В. (2022). Комунікативний менеджмент в стратегії розвитку підприємства. Економіка та суспільство. № 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-89 .

Фурман, А. (2013). Парадигма як предмет методологічної рефлексії. Психологія. № 3. 72-85. Доступ через : http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/7413/1/3_2013.pdf .

Шпак, Н. О. (2010). Комунікаційний менеджмент: сутність та розвиток. Економіка та держава. № 2. 30-33.

What Is Communications Management? A Complete Guide (2024). https://in.indeed.com/career-advice/career-development/communication-management .

Zerfass, Ansgar & Link, Jeanne (2024). Business models for communication departments: a comprehensive approach to analyzing, explaining and innovating communication management in organizations. Journal of Communication Management. Issue 3. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/jcom-02-2023-0027/full/html?skipTracking=true .

Pfanneedoerfer, G. (1995). Kommunikatios management. Baden-Baden. «Nomos Verlags gesellschaft». 9-11.

LivingFo. Комунікаційний менеджмент. Доступ через : https://livingfo.com/komunikatsijnyj-menedzhment/ .

Senapathy, Yad (2023). What is Project Communication Management? Definition, Importance, Objectives & Purpose, Process Explained. https://www.4pmti.com/learn/communications-management/ .

Singh, Vinay Kumar (2023). Communications Management. Definition, Process & Systems. https://study.com/academy/lesson/communications-management-definition-process-systems.html .

Downloads

Опубліковано

2025-03-30

Як цитувати

Сумець, О. (2025). ХАРАКТЕРИСТИЧНІ МОМЕНТИ СУЧАСНОЇ ПАРАДИГМИ КОМУНІКАТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ. Вчені записки Університету «КРОК», (1(77), 246–256. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-246-256

Номер

Розділ

Розділ 2. Управління та адміністрування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають