ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ В РОБОТІ З ПІДЛІТКАМИ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Автор(и)

  • Ірина Сингаївська ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК" https://orcid.org/0000-0001-6802-0081
  • Олена Глуговська ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК»

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-320-337

Ключові слова:

психологічна компетентність вчителя, компоненти психологічної компетентності вчителя, робота з підлітками в умовах війни та кризи, травма-інформована педагогіка

Анотація

Анотація. Стаття присвячена дослідженню особливостей психологічної компетентності вчителя в роботі з підлітками під час війни. Розкрито та описано теоретико-методологічну основу дослідження, яку склали наукові і прикладні дослідження в галузі педагогічної та вікової психології, соціальної психології, організаційної психології, психології управління, наукові праці в галузі педагогіки та управління освітою. Психологічний підхід до вивчення проблеми психологічної компетентності вчителя включав концептуальні положення класичних теорій особистісного розвитку людини. Проведено емпіричне дослідження особливостей психологічної компетентності вчителя в роботі з підлітками під час війни. При проведенні дослідження застосовано розроблену авторську анкету, яка включала три основні змістовні блоки: інформаційний, діагностичний і авторський блок – блок дослідження актуальних потреб та запитів. Дослідження слугувало досягненню наступних завдань: дослідити вплив війни на професійну діяльність вчителя та його здатність ефективно виконувати роботу і витримувати різного роду навантаження під час здійснення професійної діяльності; оцінити складнощі, наявні на даний час в роботі вчителя та визначити потреби у додаткових психологічних знаннях і навичках в умовах роботи під час війни та кризи; визначити компоненти психологічної компетентності вчителя та додаткові психологічні знання і навички, необхідні для ефективної роботи з підлітками в умовах війни. Проведений аналіз результатів дослідження дозволив виявити гостру потребу вчителів у спеціальних психологічних знаннях і навичках щодо роботи з підлітками в умовах війни та кризи, а також в отриманні психологічної підтримки для себе, що вимагає відповідного розвитку їхньої психологічної компетентності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ірина Сингаївська, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Кандидат психологічних наук, професор, директор інституту психології, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», Київ, Україна

Олена Глуговська, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК»

Магістр,

ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК»

м. Київ

Посилання

Бондарчук, О. І. (2012). Психологічна компетентність фахівця: зміст та основні підходи. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського : Зб. наук. праць. Серія «Психологічні науки», т. 2, 8, 30–35.

Вознюк, О. М. (2018). Деякі особливості психологічної підтримки дітей із травмою війни. Психосоціальна підтримка осіб з травмою війни: міжнародний досвід та українські реалії: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції, 95–98.

Журба, К. (2022). Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків. Нова педагогічна думка, 2(110), 105–109.

Кавецький, В. Є. (2023). Формування готовності педагогів до психолого-соціальної самопідтримки та підтримки учасників освітнього процесу в кризових ситуаціях. Організація безпечного освітнього середовища ‒ виклик сучасності: перспективи та рішення: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль: ТОКІППО, 163–169.

Кравцова, О. К. (2018). Особливості вдосконалення психологічної компетентності вчителів із закладів освіти, які перебували в зоні збройного конфлікту, в умовах реалізації концепції нової української школи. Психолого-педагогічні засади розвитку професіоналізму освітян в умовах реалізації концепції нової української школи: матеріали Всеукраїнської Інтернет-конференції. К. : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти»; Рівне: РОІППО. [Електронний ресурс]. – URL: http://umo.edu.ua/konferenciji (Дата звернення: 01.09.2024)

Науково-методичні засади формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій у системі післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посібник. (2012). За наук. ред. О. І. Бондарчук. К. : Педагогічна думка, 144.

Орбан-Лембрик, Л. Б. (2003). Комунікативний простір міжособистісних відносин. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. Івано-Франківськ, 4, 130–136.

Освітній фронт. Вплив війни на освітян (Дослідження організації

GoGlobal у рамках проєкту «Термінова підтримка

ЄС для громадянського суспільства», 2023) URL: https://globaloffice.org.ua/wpcontent/uploads/2023/01/PREZENTATSYA_VPLIV-VIJNINAOSVITYAN.pdf (Дата звернення: 01.09.2024)

Панок, В. Г., Ткачук, І. І., Острова, В. Д., Лунченко, Н. В., & Бондарук, Ю. С. (2019). Науково-методичні засади надання психосоціальної допомоги дітям, котрі опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. Педагогіка і психологія, 2, 64–71.

Підлітки та їхнє життя під час війни: настрої, цінності, майбутнє Результати всеукраїнського соціологічного дослідження (Дослідження Клубу добродіїв за підтримки гуманітарної організації Plan International, 2023) URL: https://dobrodiy.club/wp-content/uploads/2023/03/doslidzhennya-pidlitky-ta-yihnye-zhyttya-pid-chas-vijny-nastroyi-czinnosti-majbutnye.pdf (Дата звернення: 01.09.2024)

Сингаївська, І., & Федорець, С. (2022). Підлітковий вік як один із критичних періодів психосексуального розвитку людини. Вчені записки Університету «КРОК», 4(68), 107–114. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-107-114.

Цільмак, О. М. (2023). Зміст поняття «компетентність». The 3rd International scientific and practical conference «Scientific research in the modern world» (January 12-14, 2023) Perfect Publishing, Toronto, Canada, 519–523.

Цільмак, О. М. (2009). Складові структури компетентностей. Наука і освіта : науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України, 1-2, 128–135.

Raven, J. (1984). Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. H. K. Lewis, 251.

Rowe, C. (1995). Clarifying the use of competence and competency models in recruitment, assessment and staff development. Industrial and Commercial Training, 27, 11, 12–17.

Sparrow, P., Bognanno, M. (1993). Competency requirement forecasting : issues of international selection and assessment. International journal of selection and assessment, 1, 50–58.

Downloads

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Сингаївська, І., & Глуговська, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ В РОБОТІ З ПІДЛІТКАМИ ПІД ЧАС ВІЙНИ. Вчені записки Університету «КРОК», (4(76), 319–337. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-320-337

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають