КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ПРИКОРДОННИКІВ

Автор(и)

  • Антоній Мельник Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-1248-217X
  • Олег Дуда ВНЗ “Університет економіки та права “КРОК”

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-269-279

Ключові слова:

професійне спілкування, комунікація, комунікативна компетентність, професійна діяльність прикордонників, соціально-психологічні чинники комунікативної компетентності прикордонників

Анотація

У результаті теоретичного дослідження проаналізовано основні теоретичні підходи до вивчення проблеми комунікативної компетентності прикордонників в дослідженнях зарубіжних та вітчизняних науковців. Виділено вихідне поняття «комунікативна компетентність», яке покладено в основу визначення базових понять досліджуваного феномену (комунікація, спілкування, професійне вміння налагоджування контакту з суб’єктом). Визначено суть поняття комунікативної компетентності як сукупність лінгвістичних, екстралінгвістичних і фонових знань, умінь, навичок; світоглядних, загальнолюдських і професійно важливих якостей, що забезпечують ефективну комунікативну взаємодію у процесі виконання  функціональних обов'язків, як стійке прагнення особистості до досягнення очікуваного успіху в своїй діяльності, орієнтації на конкретний результат шляхом мобілізації психічних ресурсів та підвищення активності. Здійснений аналіз основних змістовних та процесуальних теорій комунікативної компетентності в психологічній науці свідчить про те, що дані теорії є взаємопов'язаними, складають єдину систему знань про комунікацію в людській поведінці в цілому та професійній діяльності зокрема, а також можуть застосовуватися у вивченні соціально-психологічних механізмів формування  професійної компетентності у прикордонників. Вказано на специфіку професійного спілкування прикордонників яке ускладнюється тим, що їм доводиться мати справу з людьми, різними за певними ознаками: матеріальним і соціальним статусом, рівнем освіти, фахом, гендером, віковим цензом, рівнем інтелекту, морально-етичними якостями. Саме тому прикордонникам щоразу доводиться “пристосовуватись” до співбесідника, знаходити зрозумілі для співбесідника й ефективні форми впливу та засоби спілкування, що вимагає від працівників прикордонних служб креативності, творчості, нестандартних підходів  у стилі мовлення, частих розмаїтих перевтілень-змін манери поводження, й поведінки. Проаналізовано основні соціально-психологічні механізми формування професійної компетентності, до яких можна віднести: рівень домагань особистості, самоефективність, життєстійкість, почуття самоцінності та потребу у самоактуалізації, внутрішні очікування та стимули, соціальні гарантії та систему заохочень, рівень соціалізації особистості, професійну спрямованість та перспективи кар’єрного зростання, соціокультурне середовище, стиль управління в організації та умови праці.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Антоній Мельник, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк

Олег Дуда, ВНЗ “Університет економіки та права “КРОК”

Магістрант спеціальності «Психологія», ВНЗ “Університет економіки та права “КРОК”, м. Київ

Посилання

Бабіч, О. В. (2017) Рекомендації науково-педагогічному складу щодо вдосконалення комунікативно-дискурсивної культури офіцерів прикордонників. Хмельницький : НАДПСУ. 50 с.

Берестецька, Н. В. (2008) Підготовка офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін. Хмельницький, 244 с.

Волошина, Н. В. (1998) Особливості комунікативних здібностей особистості. Психолого-педагогічна наука і суспільна ідеологія: матеріали методичного семінару АПН України, 12 листопада 1998 р. Київ, 301-305.

Гринчук, О. (2002) Проблема спілкування в структурі підготовки менеджера до управлінської діяльності. Філософія, соціологія, психологія. Збірник наукових праць. Івано-Франківськ, Вип.7, ч. 2. 143–150.

Добротвор, О. В. (2013) Комунікативна компетентність як предмет наукового дослідження. Педагогічний процес: теорія і практика. 3. 56–62.

Заброцький, М. М., Максименко, С. Д. (2005) Технологія спілкування комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування: посібник. Київ: Главник, 112 с.

Культура прикордонного контролю у пунктах пропуску через державний кордон України: навчальний посібник. Хмельницький: Видавництво Національної академії Держприкордонслужби України ім. Б. Хмельницького, 2010. 142 с.

Лук'янчук, Н. В. (2012) Комунікативна компетентність особистості: посібник. НАПН України, Інститут обдарованості дитини. Київ: Інформаційні системи, 130 с.

Мисечко, О. В. (2006) Педагогічна технологія формування вмінь службового спілкування у офіцерів-прикордонників. Хмельницький, 186 с.

Міжкультурна компетентність спілкування сучасного фахівця Державної прикордонної служби України. (2012) Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки. Хмельницький: Вид-во НАДПСУ. 65. 5–8.

Москаленко, В. В. (2005) Соціальна психологія : підручник. Київ : Центр навчальної літератури, 624 с.

Москалець, В. П. (2012) Види діяльності з позицій суб'єктного підходу в психології. Психологія і суспільство. Український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. 4 (50). 66–78.

Москалець, В. П. (2013) Психологія особистості: навчальний посібник. Київ: Видавництво “Центр учбової літератури”, 262 с.

Про державний кордон України: Закон України від 4 листоп. 1991 р. № 1777–ХІІ. Комп'ютерна інформаційно-правова система “Ліга”. URL: www.liga. net. (дата звернення: 11.12.2021р.)

Орбан-Лембрик, Л. Е. (2004) Соціальна психологія : у 2 кн. кн. 2 : Соціальна психологія особистості і спілкування. Київ : Либідь, 541 с.

Прозорова, Є. В. (2000) Педагогічні умови формування комунікативної компетентності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2. 91–102.

Федоренко, О. І. (2012) Види комунікативних вмінь та їх роль у професійній діяльності працівників правоохоронних органів. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/Vnadps_2012_1_21.pdf

Downloads

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Мельник, А., & Дуда, О. (2024). КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ПРИКОРДОННИКІВ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(75), 269–279. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-269-279

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія