ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СУЧАСНИХ СТРАШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-398-405Ключові слова:
старшокласники, цінності, ціннісні орієнтації, типи цінностейАнотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та емпіричному дослідженню особливостей ціннісних орієнтацій сучасних старшокласників. З’ясовано, що період ранньої юності є найбільш сенситивним для становлення системи ціннісних орієнтацій як стійкого утворення особистості, що зумовлює успішність професійного самовизначення і вибір подальшого життєвого шляху. Визначено, що ціннісні орієнтації відображають свідоме ставлення особистості до соціальної дійсності і тому визначають широку мотивацію різних форм її активності та істотним чином впливають на всі аспекти життя особистості. В основу емпіричного дослідження покладено підхід Ш. Шварца, який виокремлює десять мотиваційних типів, відповідно до їх центральної цілі: влада, досягнення, гедонізм, стимуляція, самостійність, універсалізм, доброта, традиція, конформізм, безпека. Емпіричне дослідження показало, що найважливішою для старшокласників є така цінність, як «самостійність», що включає у себе свободу думок і дій, креативність, унікальність, самодостатність, можливість вибирати власні цілі, допитливість. Незначущими для юнаків і дівчат є цінності влади, контролю, домінування, управління іншими, вплив на людей і події, поваги до культурних і релігійних звичаїв та традицій, збереження традицій. Дівчата хочуть бути самостійними, унікальними, неповторними, чуйними, добрими, вірними, успішними, цілеспрямованими, впливовими. Вони надають дещо меншого значення таким цінностям як «гедонізм», «безпека», «конформізм» і «універсалізм». Цінності «влада», «стимуляція», «традиції» визнаються найменш важливими. Хлопці ж прагнуть свободи, незалежності і творчості, захищеності, стабільності, вірності, відвертості. Цінності «стимуляція», «досягнення», «влада» відсуваються на другий план, а найменш важливими для хлопців є цінності «універсалізм», «конформізм» та «традиції».
Завантаження
Посилання
Радчук Г. К. (2014). Аксіопсихологія вищої школи: монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2014. 380 с.
Романюк Л.В.(2009). Цінності в структурі особистості. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України,2009. № 4. С.340-353.
Сошина Ю.М. (2016). Психологічні особливості формування ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці. Дисерт. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук. Київ, 2016. 224 с. URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f7240c71-484f-4be7-b7ac-2197a9232390/content (дата звернення 19.07.2025).
Семків І. І. (2013). Адаптація методики Ш. Шварца «Портрет цінностей» українською мовою. Практична психологія та соціальна робота. 2013. №1. С. 12–28.
Шевчук З. М. (2012). Життєві цінності особистості як передумова розвитку духовного потенціалу в юнацькому віці. Проблеми сучасної психології. 2012. № 1. С. 83–87.
Schwartz Shalom H. (1999). Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: An International Review. 1999. № 48. Р. 23–47.

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.